Thursday, May 2, 2019

JAWABAN UJIAN SUMATIF BM


SKEMA SET 1



Soalan 1 : Rumusan

Pendahuluan (2 markah)

P1
Petikan membincangkan kebaikan-kebaikan / kelebihan-kelebihan /


faedah-faedah mewujudkan Kelab Doktor Muda di sekolah.
2
P2
Petikan membincangkan kebaikan-kebaikan / kelebihan-kelebihan /


faedah-faedah mewujudkan Kelab Doktor Muda.
1
P3
Rumusan membincangkan kebaikan-kebaikan / kelebihan-kelebihan /


faedah-faedah mewujudkan Kelab Doktor Muda dan implikasi pelaksanaannya


kepada negara.
2
P4
Petikan/Rumusan membincangkan manfaat-manfaat mewujudkan


Kelab Doktor Muda
0
Isi Tersurat (4 hingga 12 markah)

S1
murid berpeluang meningkatkan pengetahuan dan kemahiran asas kesihatan
2
S2
program paling berjaya dan berkesan  membentuk tabiat kesihatan seawal
2

di bangku sekolah

S3
pelajar akan mendapat pengetahuan dan kemahiran kesihatan
2
S4
pelajar akan belajar menghargai kesihatan yang telah dianugerahkan
2
S5
mendapat pengalaman membantu pasukan kesihatan sekolah menguruskan


hal-hal berkaitan kesihatan pelajar.
2
S6
menerapkan amalan gaya hidup sihat dan mengekalkannya sehingga dewasa
2
S7
pelajar dapat memupuk sifat kepimpinan dan keyakinan  dalam diri
2
S8
dapat menyemai cita-cita pelajar untuk menjadi doktor apabila dewasa kelak
2
S9
dapat memperkukuh penglibatan guru serta warga sekolah lain dalam usaha


meningkatkan kesihatan
2
Isi Tersirat (4 hingga 12 markah)

T1
dapat merealisasikan negara maju menjelang 2020
2
T2
negara mempunyai tenaga kerja  mahir
2
T3
negara mempunyai pemimpin yang berkaliber
2
T4
negara dihormati oleh negara-negara lain
2



Penutup

K1
Kesimpulannya, semua pihak haruslah bekerjasama antara satu sama lain untuk


melahirkan lebih ramai doktor di Malaysia supaya tahap kesihatan dapat


ditingkatkan.
2
K2
Kesimpulannya, semua pihak harus bekerjasama untuk melahirkan lebih ramai


doktor.
1


(Kesimpulan lain yang sesuai diterima)





2 (a). Petikan Umum.

(i ).         Maksud

·
memupuk impian
2
·
memupuk keinginan
1
·
menanam keazaman
0



(ii).         Langkah-langkah

·         pihak sekolah perlu mengambil langkah menggalakkan pelajar menyertai kelab tersebut seperti mengadakan kempen kesedaran supaya ramai pelajar yang akan berminat menyertai kelab tersebut

·         menawarkan hadiah menarik untuk setiap aktiviti atau program yang dijalankan

·         pihak sekolah juga boleh mengadakan pelbagai pertandingan antara sekolah dalam daerah untuk mencungkil bakat-bakat baru.


(iii).    Cadangan isi

·         sentiasa menggalakkan anak-anak menyertai setiap aktiviti atau program yang diadakan oleh pihak sekolah

·         membelikan anak-anak kelengkapan dan keperluan ketika melaksanakan aktiviti di sekolah

·         menjadi penaja aktiviti jika berkemampuan.



(Jawapan lain yang relevan boleh diterima)

Soalan 2 (b). Petikan Cerpen



(i).          Hilang nilai tradisinya

*              kota itu dibangunkan dengan kempen yang penuh dengan api prasangka

*              sikap warganya yang sangat prejudis

*              warga kota itu dipisahkan oleh banteng-benteng ketaksuban dan kepentingan

diri    masing-masing.

(ii).         Tindakan-tindakan

*              kerajaan perlu menggiatkan kempen-kempen kesedaran tentang kepentingan perpaduan kaum

*              pihak sekolah perlu mengadakan bulan atau minggu untuk mengintegrasikan murid pelbagai kaum dalam satu kumpulan sesi pembelajaran

*              ibu bapa perlu sentiasa memberikan kata-kata nasihat kepada anak-anak tentang kepentingan perpaduan kaum

(iii).        Satu persoalan dalam petikan cerpen

*             masalah  perpaduan  antara  kaum  dalam  kalangan  masyarakat  kota.

Contohnya, masyarakat kota kini sudah tidak sependapat dan harmoni seperti masyarakat dulu.

Satu persoalan lain daripada keseluruhan cerpen

*             kerapuhan jati diri anak muda menghadapi cabaran modenisasi. Contohnya, anak muda di kota hidup bebas dalam keseronokan kerana mengikuti arus perubahan zaman.

Jawapan 3 (a)

(i).
keluaran
-
yang dikeluarkan (dihasilkan), yang diterbitkan (benda bukan buku,



majalah), yang telah lulus dari maktab / universiti, yang terdidik atau



terlatih, lepasan.
(ii).
mengeluarkan
-
membawa atau menyebabkan keluar dari sebelah dalam sesuatu.



Contoh, bangunan, bilik, bekas, tubuh ke sebelah luarnya.
(iii).  pengeluaran
-
perihal mengeluarkan, usaha (proses) menghasilkan sesuatu.
(iv).
berguna
- berfaedah, bermanfaat, mendatangkan faedah atau manfaat.
(v).
menggunakan
- mengambil faedah, memakai, mengerjakan  (melakukan)sesuatu
(vi).  penggunaan
-  perihal (perbuatan, kegiatan dll), menggunakan sesuatu,



pemakaian

(barang-barang, hasil perusahaan, bahan makanan dll).

Jawapan 3 (b)

(i).
Sebanyak RM 20 000 telah dikutip oleh Sekolah Kebangsaan Seri

Angsana melalui program Hari Keusahawanan.
(ii).
Semua mangsa yang terperangkap dalam keretapi itu telah dikeluarkan oleh

Pasukan Bomba dan Penyelamat.

(iii).
Kain itu sudah dilipat oleh ibu petang semalam walaupun keletihan selepas

balik dari Kuala Terengganu.

(iv).
Permintaan jurulatih untuk menang dalam pertandingan bola tampar telah

kami tunaikan.

(v).
Surat  kenaikan  pangkat  telah  disampaikan  oleh  tuan  pengetua  kepada

beberapa orang guru.

(vi).
Murid-murid yang berfikiran kreatif dan inovatif berjaya dilahirkan oleh

transformasi pendidikan.

Jawapan 3 (c)

(i).
ide
- idea

membimbing
- dibimbing
(ii).
otomotif
- automotif

sasar
- sasaran
(iii).
penambahan
- tambahan

fermasi
- farmasi
Jawapan 3 (d)

(i).
kebanyakan filem-filem
- kebanyakan filem

mendedahkan
- memaparkan
(ii).
mentafsir
- mentaksir

di dalam
- dalam
(iii).
terpesona
- terpegun

panas
- bernas

Jawapan 3 (e)

(i)            seperti embun di hujung rumput

(ii)           bagai pinang dibelah dua

(iii)          masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak

2 comments: