Thursday, February 8, 2018

LATIHAN DAN JAWABAN 2

“Kalau bukan awak yang ajar saya menulis dan membaca,” kata Ahmad Mutawakkil, “tak mungkin saya jadi wartawan. Saya sangat terhutang budi.” Gadis itu tersenyum, menjawab dalam bahasa Melayu yang fasih流利. “Dari dulu, saya tau awak bijak ... tapi saya tak sangka, awak akan sehebat样厉害 ini.”
Ahmad Mutawakkil terdiam, memandang tepat wajah gadis itu. “Pujian itu terlalu besar. Selagi 只要Tanah Melayu belum merdeka, saya tidak layak资格 menerima apa-apa pujian, Sandra.” Itulah kali terakhir kami menyertai Ahmad Mutawakkil ke rumah Sandra, anak gadis Tuan Booth. Sejak serangan攻打 berkembar di Estet Ephill dan Estet Sungai Siput pada 13 Jun 1948 yang mengorbankan tiga orang pengurus Inggeris, ketegangan 紧张merayap ke seluruh negara dan sampai juga ke kampung kami.Bermula pada 16 Jun 1948 di Perak dan tiga hari kemudian di seluruh negara, di mana-mana, kebebasan mulai terbatas限制. Darurat危急 diisytiharkan宣布. Parti Komunis Malaya mula menggila.
i.Apakah reaksi Ahmad Mutawakkil apabila Sandra menyatakan rasa kagumnya terhadap kebolehannya?
... Ahmad Mutawakkil terdiam... Ahmad Mutawakkil memandang tepat ke wajah Sandra
...Ahmad Mutawakkil mengatakan bahawa pujian yang diberikan oleh Sandra terlalu besar

ii.Pada pendapat anda, mengapakah darurat diisytiharkan apabila berlaku sesuatu keganasan 凶猛atau bencana di sesebuah negara? Berikan tiga sebab anda. [3 markah]
...untuk melindungi penduduk daripada serangan pengganas atau bencana ... untuk membolehkan pihak berkuasa menjalankan kerja- kerja menyelamatkan mangsa perang ...supaya kegiatan keganasan atau masalah bencana boleh dikekang.

iii.Jelaskan satu perwatakan Ahmad Mutawakkil yang terkandung dalam petikan dan satu perwatakannya berdasarkan keseluruhan cenpen. [4 markah]
Satu perwatakan Ahmad Mutawakkil dalam petikan cerpen ialah seorang yang mengenang budi念恩. Contohnya, Ahmad Mutawakkil terhutang budi akan对于 keikhlasan Sandra yang mengajarkannya menulis dan membaca.

Satu perwatakan Ahmad Mutawakkil daripada keseluruhan cerpen ialah seorang yang _____ berani bersuara. Contohnya, Ahmad Mutawakkil berani menuduh控告 perjuangan komunis sebagai pengkhianat 背叛negara melalui penulisannya dalam surat khabar dan penyampaian pidatonya.


No comments:

Post a Comment