SOALAN 1
(Dipetik daripada drama Berkhidmat Untuk Negara, Affix Zulkarnaen Adam Antologi Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul, Dewan Bahasa dan Pustaka)
(ii) Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang boleh dilaksanakan untuk meningkatkan semangat patriotik dalam kalangan generasi muda selain menyertai PLKN? [3 markah]
(ii) Usaha-usaha yang boleh dilaksanakan selain PLKN
P1
|
Ibu bapa membawa anak-anak menyertai Sambutan Bulan Kemerdekaan.
|
1
|
P2
|
Ibu bapa membawa anak-anak melancong / melawat tempat bersejarah.
|
1
|
P3
|
Kerajaan melancarkan kempen kesedaran tentang kepentingan semangat
|
1
|
patriotik.
| ||
P4
|
Media massa menyiarkan rancangan / filem / drama / dokumentari bertemakan
|
1
|
semangat patriotik.
| ||
P5
|
Pihak sekolah / guru menubuhkan Kelab Rukun Negara / Persatuan Sejarah.
|
1
|
P6
|
Kerajaan mengadakan sambutan Bulan Kemerdekaan pada setiap tahun.
|
1
|
SOALAN 2
(Dipetik daripada Gerhana Manusia, Aminah Mokhtar
Antologi Sejadah Rindu,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(ii) Tabung darah di sesebuah hospital sering mengalami masalah kekurangan darah.
Pada pendapat anda, apakah langkah yang patut dilakukan untuk menggalakkan orang ramai supaya menderma darah?
(ii) Pendapat:
P1
|
Memperhebat kempen kesedaran tentang kepentingan derma darah.
|
1
|
P2
|
Pihak sekolah memberi didikan kepada murid tentang manfaat derma darah kepada
|
1
|
pihak yang memerlukan.
| ||
P3
|
Media massa menyiarkan program atau rencana yang berkaitan dengan kebaikan
|
1
|
derma darah.
| ||
P4
|
Memberi keistimewaan rawatan kesihatan kepada penderma darah / memberi
|
1
|
penghargaan kepada penderma darah.
| ||
P5
|
Memberi keistimewaan rawatan kesihatan kepada penderma darah..
|
1
|
SOALAN 3
(Dipetik daripada Munsyi, Husna Nazri
Antologi Jaket Kulit Kijang dari istanbul,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(ii) Pada pendapat anda, bagaimanakah cara-cara untuk meningkatkan semangat jati diri remaja sekarang?
(ii) Cara-cara meningkatkan semangat jati diri remaja:
P1Memperkukuh ilmu agama
P2Penerapan semangat cinta akan negara / jati diri dalam mata pelajaran di sekolah
P3Penggunaan bahasa kebangsaan dalam komunikasi rasmi dan harian
1
P4Pengajaran tentang sejarah negara merentas kurikulum
1
P5Kempen / program semangat jati diri secara berterusan
1
P6Pemantauan ibu bapa terhadap aktiviti remaja / anak-anak
1
SOALAN 4
(Dipetik daripada Gerhana Manusia, Aminah Mokhtar
Antologi Sejadah Rindu,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(ii) Peranan seorang doktor adalah memastikan pesakit dijaga dengan baik. Andaikan anda seorang doktor, apakah tindakan lain yang akan anda lakukan untuk menceriakan pesakit anda?
(ii) Tindakan untuk menceriakan pesakit:
P1
|
Memberikan rawatan yang terbaik.
|
1
|
P2
|
Memberikan kata-kata motivasi / positif
|
1
|
P3
|
Bercakap dengan suara yang lemah / tidak garang
|
1
|
P4
|
Mengambil hati pesakit / beri hadiah / cenderahati
|
1
|
SOALAN 5
(Dipetik daripada Bukan Gila, Sharif Shaary
Antologi Sejadah Rindu,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(ii) Pada pendapat anda, apakah tindakan-tindakan yang harus kita lakukan untuk menangani masalah kemurungan dalam kalangan murid sekolah?
(ii) Tindakan:
P1
|
Peranan semua guru khususnya guru kaunseling untuk mengenal pasti murid-
|
1
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
murid yang murung dengan memberikan rawatan awal.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P2
|
Mengelakkan kes buli dalam kalangan murid.
|
1
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P3
|
Menguatkuasakan undang-undang dan peraturan sekolah yang melibatkan kes
|
1
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kemurungan.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P4
|
Memastikan kantin sekolah membekalkan makanan berkhasiat.
|
1
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P5
|
Menyarankan ibu bapa supaya membekalkan anak-anak dengan makanan
|
1
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
berkhasiat.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P6
|
Menggalakkan murid-murid terlibat dengan kegiatan kokurikulum /
|
1
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
perkhemahan / aktiviti koakedemik / bersukan.
SOALAN 6
Dipetik daripada Munsyi, Husna Nazri
Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istabul,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(ii) Peristiwa 13 Mei betul-betul meninggalkan kesan mendalam kepada perpaduan rakyat Malaysia.
Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengelakkan sejarah hitam tersebut berulang kembali?
(ii) Langkah-langkah mengelakkan sejarah hitam berulang:
SOALAN 7
(Dipetik daripada Hipertensi, Illias Zaidi
Antologi Sejadah Rindu,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(ii) Pada pendapat anda, apakah insentif-insentif yang boleh diberikan untuk mengembangkan potensi murid-murid yang cerdik seperti Aiman Aqil?
(ii) Insentif-insentif untuk mengembangkan potensi murid-murid cerdik
|
No comments:
Post a Comment