SKEMA JAWAPAN
| ||
SOALAN
|
SKEMA
|
MARKAH
|
(i) Perkara-perkara yang dibayangkan oleh Aiman Aqil
P1
|
Lulus pengajian tinggi
|
1
|
P2
|
Mendapat ijazah pertama dalam bidang aeroangkasa
|
1
|
P3
|
Takah usia dianjakkan sedekad ke hadapan
|
1
|
P4
|
Sebatang pohon nyiur dara di penjuru banglonya
|
1
|
(ii) Perkara yang perlu dilakukan oleh pihak sekolah:
P1
|
Guru-guru memberi kesedaran tenang keburukan ponteng / kepentingan datang ke
|
1
|
sekolah.
| ||
P2
|
Pihak sekolah bekerjasama dengan pihak berkuasa / PIBG memantau lokasi-lokasi
|
1
|
yang menjadi tempat pelajar ponteng.
| ||
P3
|
Guru / kaunselor berkunjung ke rumah murid yang ponteng sekolah memberikan
|
1
|
khidmat kaunseling.
| ||
P4
|
Pihak sekolah sentiasa memberitahu ibu bapa perihal kehadiran murid.
|
1
|
P5
|
Guru memastikan P&P menarik dan berkesan.
|
1
|
P6
|
Pihak sekolah mempelbagaikan / mengaktifkan aktiviti kokurikulum.
|
1
|
P7
|
Memberi ganjaran / hadiah kepada pelajar yang sifar ponteng
|
1
|
P8
|
Mengamalkan konsep sekolah penyayang
|
1
|
P9
|
Mewujudkan iklim persekolahan yang kondusif
|
1
|
(iii) Persoalan dalam petikan:
P1
|
Persoalan kasih sayang seorang ibu
|
2
|
Contoh: Ibu Aiman begitu tersentuh hati apabila melihat Aiman dirotan oleh ayahnya.
| ||
P2
|
Persoalan tanggungjawab ibu bapa mendidik anak
|
2
|
Contoh: Ayah merotan Aiman Aqil kerana ponteng sekolah.
| ||
Persoalan dalam cerpen:
| ||
P1
|
Persoalan adab menuntut ilmu
|
2
|
Contoh: Sikap Aiman yang tidak fokus dalam kelas Cikgu Faridah menyebabkan
| ||
cikgu hilang sabar.
| ||
P2
|
Persoalan kebanggaan terhadap identiti diri
|
2
|
Contoh: Aiman Aqil bangga dengan namanya yang mempunyai makna yang baik.
| ||
P3
|
Persoalan kebijaksanaan menyelesaikan masalah
|
2
|
Contoh: Aiman cepat-cepat membetulkan jawapan apabila menyedari wajah Cikgu
| ||
Faridah berubah dengan jawapan yang diberikannya.
| ||
P4
|
Persoalan kepentingan mempunyai prinsip hidup
|
2
|
Contoh: Aiman bertekad tidak akan menjadi seperti Si Luncai dan Mat Jenin yang
| ||
hanya memasang angan-angan tanpa merealisasikan angan-angan tersebut.
| ||
P5
|
Persoalan ketegasan guru dalam mendidik
|
2
|
Contoh: Guru kelas Aiman memberi amaran keras kepadanya kerana mengganggu
| ||
rakan-rakan.
| ||
P6
|
Persoalan sikap memandang rendah terhadap orang lain
|
2
|
Contoh: Aiman menyindir adik-adiknya dan rakannya Chee Keong kerana lambat
| ||
menyelesaikan tugasan Matematik.
|
No comments:
Post a Comment