Thursday, June 4, 2020

LATIHAN MOROCCO


 TAJUK
LATIHAN  MOROCCO
PdP
No. 3
SUBJEK
BAHASA MELAYU
TINGKATAN
4/5
KANDUNGAN
a. Rumusan    
c. Latihan Tatabahasa [3C]
b. Pemahaman  Rumusan d. Bina Ayat {Formula 7Q}   

TARIKH
4 JUN 2020

 



Lapisan ozon :

Permainan tradisional :

Kenangan manis :

Peluang keemasan:

Pemanasan global :

Pendapatan sampingan :

Berbilang kaum :




Sebagai negara yang subur dan kaya dengan pelbagai sumber, Malaysia segarusnya menuju ke arah negara yang membekalkan makanan yang cukup kepada rakyatnya di samping mengurangkan kebergantungan kepada makanan yang diimport.
Jelaskan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang menghasilkan makanan yang cukup untuk rakyatnya.
T

KS

F

Anda ingin menulis sebuah rencana dalam akhbar tempatan. Tajuk rencana anda ialah " Kebaikan-kebaikan Pengunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) kepada Masyarakat Antarabangsa".
Tulis rencana selengkapnya.       
T

KS

F

Jikalau kamu bersifat pemurah,
Segala manusia datang menyerah.
Petikan gurindam di atas menjelaskan bahawa individu yang bersifat pemurah mudah memperoleh pertolongan daripada orang lain.
Selain mudah memperoleh pertolongan, jelaskan kelebihan-kelebihan diperoleh individu yang bersifat pemurah.
T

KS

F

Sektor pelancongan merupakan salah satu industri perkhidmatan terpenting di negara kita. Bincangkan faktor-faktor yang merangsang perkembangan industri pelancongan tersebut.
T

KS

F

Kecekapan penggunaan sumber tenaga seperti elektrik, air dan bahan api dalam kehidupan seharian dapat membantu masyarakat ke arah penjimatan. Jelaskan langkah-langkah menjimatkan penggunaan sumber tersebut.            
T

KS

F

Terdapat sebilangan murid, ibu bapa dan masyarakat hanya mementingkan pencapaian akademik dengan meminggirkan aktiviti kokurikulum di sekolah. Sebagai seorang murid, huraikan pendapat anda untuk meyakinkan semua pihak bahawa kegiatan kokurikulum banyak faedahnya kepada murid-murid dan tidak wajar diketepikan di sekolah.
T

KS

F

Membaca karya sastera seperti cerpen, novel, drama dan puisi boleh memupuk semangat cinta akan negara dalam kalangan murid. Bincangkan.       
T

KS

F

Pada era globalisasi itu, penguasaan ilmu dalam pelbagai bidang akan menentukan kejayaan seseorang itu. Jelaskan kepentingan menguasai ilmu dalam pelbagai bidang pada masa ini.
T

KS

F

Semangat patriotik dalam kalangan remaja negara kita semakin luntur. Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan untuk meningkatkan semangat patriotik dalam kalangan remaja.
T

KS

F




LATIHAN 4 IN 1
Tak lapuk dek hujan sediakan payung sebelum hujan, ini adalah peribahasa yang perlu dijadikan oleh kita pemegangan dan banduan di dalam usaha untuk memartabakkan pemainan tradisi dalam kalangan masyarakat rakyat Malaysia. Permainan tradisional dapat ditarifkan secara lateral sebagai permainan budaya yang sudah diamalkan oleh suatu masyarakat untuk satu tempoh tertentu. Sejak dua tiga deked ini, dapat kita saksi bertapa permainan tradisional semakin menelan zaman seiring dengan  arus kemodenan masa kini. Pada masa sama, permainan eletronik semakin diagong-agongkan dalam kalangan masyarakat masa kini. Dalam kontek ini, permainan tradisional semakin dipandang eteng oleh masyarakat Malaysia dik pegaruh permainan elektronik yang semakin dapat tempat di hati masyarakat seantro dunia. Persoalanya kini, adakah kita bersedia untuk melihat satu-satunya warisan daripada nenek-moyang kita hilang begitu saja secara perlahan-lahan tanpa kita sedari, ibarat daun kering yang terbang angin tiup? Adakah kita sangup melihat masyarakat sekarang semakin jatuh jauh ke dalam kancah permainan elektronik yang sebenarnya tanpa kita sedar atau tidak banyak mendatang keburukkan berbanding kebaikan bagi seseorang itu sendiri. Persoalan yang sering menerjah dan menerawang di gawang minda fikiran kita ialah apakah peranan belbagai pihak untuk martabatkan lagi permainan tradisional dalam kalangan masyarakat Malaysia? Antara peranan pelbagai pihak yang boleh dilakukan ialah menganjurkan kelab permainan tradisional dan adakan kempen untuk angkat martabat permainan tradisional ke satu tahap yang lebih tinggi. Oleh hal demikian, pelbagai langkah yang kongkrit, sistematik lagi pragmatik akan dikupas serta dibugar dengan lebih terpeinci demi kemasalahatan semua pihak yang masih tercari-cari tongkat mereka untuk jadi panduan.



Syahadan, pada suatu hari, maka Tun Perak datang menghadap, duduk di tanah samasama orang banyak. Maka kata bentara yang bergelar Seri Amerta kepada Tun Perak, “Tuan Tun Perak, segala orang Kelang ini menghadap baginda mengadukan halnya kepada Duli Yang Dipertuan. Adapun orang teluk rantau yang lain semuanya menghadap laki-laki juga; adapun orang Kelang ini menghadap bahawa Tun Perak dengan membawa perempuan sekali. Mengapakah maka demikian fiil tuan?”
Maka tiada disahut oleh Tun Perak kata itu. Sekali lagi Seri Amerta berkata, itu pun tiada disahuti oleh Tun Perak. Genap tiga kali Seri Amerta berkata itu, maka barulah disahuti oleh Tun Perak, katanya, “Hai Seri Amerta, tuan hamba dengan pedang tuan hamba sebilah itu juga, hendaklah baik baik tuan hamba peliharakan, jangan diberi berkarat, jangan kemakanan matanya. Akan pekerjaan kami orang bekerja ini, di mana tuan hamba tahu? Adapun akan sekarang Duli Yang Dipertuan di dalam negeri ini dengan perempuan anak isteri dan segala perkakas. Maka benarkah pada fikir tuan hamba, kami sekalian datang dengan laki-laki juga, dengan begini jauh Selat Kelang? Jikalau satu hal negeri ini, apa hisab pada kami sekalian? Sebab itulah maka segala orang Kelang ini hamba suruh bawa dengan anak isterinya sekali. Nescaya berperang dengan bersungguh-sungguh hatinya; kurang-kurang ia berlawankan Duli Yang Dipertuan lebih ia berlawankan anak isterinya bersungguh-sungguh.”
i. Berikan maksud rangkai kata jangan kemakanan matanya.

ii.  Tun Perak memberikan beberapa peringatan kepada Seri Amerta. Nyatakan peringatan-peringatan tersebut.


iii.  Pada pendapat anda, wajarkah Tun Perak menyuruh orang Kelang datang ke Melaka untuk berperang dengan membawa anak dan isteri mereka?





NYATAKAN PERIBAHASA BERDASARKAN PENERANGAN YANG DIBERI

Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.


Anak dan saudara-mara daripada keturunan sendiri.


mengalami susah senang bersama-sama.


Mengerjakan sesuatu yang sukar hendaklah sabar, sehingga mencapai kejayaan.


Sangat sedih atau kecewa.


kalau hendak mendidik seseorang hendaklah ketika dia masih muda supaya mudah diasuh dan dinasihati.


dua orang atau pihak yang sama darjat dalam adat


Orang yang sentiasa menurut kemahuan orang lain


Bersama-sama menghadapi atau mengerjakan sesuatu.


segala-gala yang dikehendaki sudah diperoleh.


Adat yang tidak berubah; sesuatu yang tetap utuh.


orang yang melupakan asalnya



LATIHAN SAJAK

Dia lelaki bergelar perkasa
dengan cemeti keberanian di tangan
rembat angkuhnya memacu takut
menghalau kuda-kuda di padang
berebutan memburu kandang.
Rumput dan jerami yang terhidang
adalah kanun janji kesetiaan
dimamah rakus kala lapar
tak peduli nasib diri setelah kenyang
jadi tunggangan memburu rakan
Dia lelaki punya kuasa
sekali suaranya lebih gempita
daripada ringkik kuda sekandang
pacuannya diiring seribu keberanian
meredah onak di rimba perburuan
meranduk lumpur di paya penindasan
sambil melibas cemeti durjana
dia melampar muslihat
aku penyelamat maruah
berjuang atas dasar kebenaran
menentang semua kebobrokan.

Dia lelaki sang gembala kuda
hanya mengenal pantas tunggangan
tanpa membaca keletihannya
dia lelaki sang gembala kuda
hanya tahu mengejar kehebatan
tanpa menghitung kesakitannya
dan kuda-kuda itu ditunggangi
ditunggangi dan ditunggangi!


Berikan maksud 'tanpa membaca keletihannya'?


Pada pendapat anda, bagaimanakah penganiayaan terhadap kerahan tenaga haiwan dapat ditangani dalam kalangan pemilik haiwan?



Huraikan dua pengajaran yang terkandung dalam sajak ini. 





LATIHAN SAJA-SAJA SUKA-SUKA MAIN-MAIN
dalam tandas

di dalam tandas

dalam era globalisasi

pada era globalisasi

kerja kursus

kerja khusus

mengajar matematik

mengajarkan matematik

memperolehi

memperolehkan

plastik botol

botol plastik

dalam kehidupan

didalam kehidupan

menguruskan masa

mengurus masa

penambahan

pertambahan

antara cara

antara cara-cara

acap kali

acapkali

menjana pendapatan

menjanakan pendapatan

pengtepian

pengenepian

meniti arus pemodenan

meniti arus kemodenan

membimbang ibu bapa

membimbangkan ibu bapa

perkilangan

pengilangan

strategi

strategik

dalam surat khabar

di dalam surat khabar

cerita kartun

cerita karton

mengongsi bahan bacaan

mengkongsikan bahan …









No comments:

Post a Comment