Friday, May 8, 2020

SINOPSIS YOUTUBE KMT

PERENGGAN 1
Patih Gajah Mada [PGM] yang mendapat berita tentang kematian ketujuh-tujuh orang perajurit upahan …………………. di tangan Laksaman berasa tidak puas hati. Dia teringat akan …………………. lalu menyuruh pengikutnya bertanyakan isteri Petala Bumi sama ada anaknya ……………………………. sudah pulang dari …………………...

PERENGGAN 2
Kertala Sari yang baru pulang dari Daha beroleh …………………… daripada kegiatan mencuri di Daha. Ibunya menceritakan kisah ……………… bapanya sehingga menimbulkan ……………………………..Kertala Sari. Dia berjanji akan …………………………………………… atas kematian bapanya. Dia juga akan membunuh ………………… dan ………………serta ………………………………………………….. 
PERENGGAN 3




Selesai perbualan ini, pengikut Patih Gajah Mada itu pun sampai ke rumah Kertala Sari. Mereka menyampaikan ……………………………………….. Setelah mengetahui bahawa PGM ingin bertemu dengannya, KS mengambil kerisnya lalu pergi ke rumah PGM diikuti oleh pengikut PGM.

PERENGGAN 4
Setibanya KS di sana, PGM pun menyampaikan ………………bapa KS. Oleh sebab bapanya meninggal dunia semasa melaksanankan ………………………… KS akan dilantik sebagai …………………………… (penggawa agung) di istana. Walau bagaimanapun, KS hanya akan menerima jawatan tersebut setelah dia dapat ………………………………………………………..

PERENGGAN 5
….…………………………. menghadap Seri Betara. Baginda bertanya sama ada KS mampu atau tidak ditugaskan untuk membunuh Raja MElaka dan Laksmana. KS dengan punuh yakin menyatakan kesanggupannya untuk membunuh mereka …………………………………………………….
Seri Betara menitahkan KS …………………………………. dengan segera untuk menjalankan tugasnya. SB Kemudiannya mengarahkan PGM untuk …………………………………..dan KS pun belayar ke Melaka.
PERENGGAN 6
Setibanya di Melaka, KS singgah di sebuah………………………………... Dia ……………………………… sebagai penduduk di situ dan bebas bergerak ke sana dan ke mari. Dia juga menyamar sebagai pengikut …………………………………. dan ikut sama menghadap Ratu Melaka. Di situlah dia melihat Laksamana dan ……………………………………………………...
PERENGGAN 7
Selesai perjumpaan itu, KS pun memerhati keadaan …………………..sebelum pulang. Dalam perjalanan pulang, dia pun mencari tempat yang sesuai untuk menyimpan harta. Akhirnya dia memilih sebuah bukit di luar kota iaitu ……………………..sebagai tempat untuk ……………………………………………….yang akan dicuri di Melaka.
PERENGGAN 8
Setelah hari malam, KS pun masuk ke dalam kota dan pergi ke rumah seorang saudagar yang kaya untuk ………………………………….. Bermula pada malam itu dan malam-malam seterusnya KS pun menjalankan aktiviti mencuri segala harta …………………………………………………. sehingga habis.
PERENGGAN 9
Semua orang yang kehilangan harta benda pun……………………………….. mengadu tentang keadaan mereka yang kini tinggal ………………………………….Ratu Melaka yang terkejut dengan kejadian ini memerintahkan ………..menyuruh semua orang berkawal. Orang kaya-kaya dan saudagar turut ………………………….
PERENGGAN 10
KS yang masuk ke dalam kota pada malam itu melihat begitu banyak pengawal yang …………... Dia pun membaca ………………lalu berjalan ke sebuah rumah orang kaya……………………… Setelah siang, orang kaya itu pun mengadu kepada Ratu Melaka. Baginda tidak ………………………… lalu memanggil Laksamana untuk mengadukan hal itu.
PERENGGAN  11
Laksamana memberitahu Ratu Melaka bahawa ……………………..yang selalu mencuri itu datangnya dari negeri lain. Bendahara yang mendengar perkara itu tidak puas hati lalu menyatakan bahawa Temenggung ……………………….berkawal dengan baik sehingga Laksamana pula yang lebih tahu tentang perkara tersebut. Ratu Melaka pun memerintahkan …………………………………………………..

PERENGGAN  12
Walaupun Temenggung sendiri ikut berkawal, …………………………………… Kali ini di rumah ………………..pula. Ratu Melaka bertambah marah akan Temenggung. Laksamana mencelah dengan mengatakan bahawa penjurit itu mempunyai ………………………….. dan memohon untuk menumpaskan penjurit itu. Namun begitu, RM ………………………………...
PERENGGAN 13
Semakin lama semakin banyaklah orang yang mengalami kecurian. Ratu Melaka mulai berasa cemas apabila memikirkan perajurit itu pasti akan ………………………………….. pula pada suatu masa nanti. Laksamana bercadang untuk menggunakan sejenis ………………………………….. bagi mengatasi masalah tersebut. RM pun bersetuju.
PERENGGA  14
Laksamana pun mengarahkan orang membawa …………………………………………… yang ada lalu mengaturkannya di sekeliling istana. Setelah dibacakan jampi, semua senjata itu ………………………………………….. Setelah malam, KS pun pergi ke istana untuk mencuri. Setelah melihat keadaan di situ dia beredar dan ……………………………………………….
PERENGGAN 15
Pada keesokan malamnya, KS pun bersiap untuk …………………………………….. Laksamana pula menyamar sebagai …………………………..dan tidur di …………………………………………… KS yang lalu di situ terpijak Laksamana. Laksamana pun bangun lalu menikam KS sehingga mati. Dia menghiris ………………………………….. KS lalu dibawanya pulang.
PERENGGAN  16
Orang ramai yang melalui pasar pada keesokan harinya terlihat ………………..KS di situ. Mereka pun mengerat …………….., kepaia, tangan KS untuk ditunjukkan kepada RM sebagai ………………………….bahawa merekalah yang ………………………………………………………….yang telah mencuri harta orang kaya dan saudagar selama ini.
PERENGGAN  17
RM berasa ……………………..kerana gagal menentukan pembunuh sebenar KS. Bendahara meminta baginda menunggu ………………………………………..lain yang lebih kukuh. Tidak lama kemudian Laksamana pun datang dengan membawa ……………………………dan ……………………………KS. RM gembira dan tahu bahawa Laksamanalah yang telah berjaya membunuh KS. Setelah itu, RM pun memberikan …………………………………………kepada Laksamana.
PERENGGAN  18
Harta curian di Bukit Cina dibawa ke hadapan …………………………... RM menitahkan harta itu dibahagikan kepada ………………………... …………………………………………….. tetapi Laksamana mahu satu bahagian sahaja dan jika ada orang yang ikhlas mahu memberikan lebih dia akan menerimanya. Akhirnya semua harta curian itu menjadi milik Laksamana.
PERENGGAN   19
Laksamana pun membahagi-bahagikan harta itu sehingga dia sendiri ………………………... RM makin ………..akan Laksamana. Akirnya Melaka kembali ……………………….. Berita kematian Laksamana sampai kepada …………….. Dia pun meneruskan pekerjaannya mencari orang bagi …………………………………………………………………………………………….

No comments:

Post a Comment