Monday, October 13, 2014

PANDUAN PEMARKAHAN BM KARANGAN SPM















 

BAHASA MELAYU
Kertas 1
PERATURAN PEMARKAHAN




 




UNTUK KEGUNAAN PEMERIKSA SAHAJA

















BAHASA MELAYU KERTAS 1 (1103/1)

Bahagian A : Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan
(30 markah)
KRITERIA PENSKORAN
PERINGKAT
MARKAH
KRITERIA
Cemerlang
26 – 30
(28 – 30)
(26 – 27)
- menepati tema bahan rangsangan
- bahasa gramatis dari segi kata dan ayat
- penggunaan tanda baca betul dan tepat
- penggunaan kosa kata luas dan tepat
- wacana lengkap, unsur bahasa bervariasi dan
  menggunakan ungkapan yang menarik
- idea relevan, huraian jelas dan matang
Baik
20 – 25
(23 – 25)
(20 – 22)
- menepati tema bahan rangsangan
- bahasa gramatis dari segi kata dan ayat
- penggunaan tanda baca betul dan tepat
- penggunaan kosa kata luas
- wacana lengkap, unsur bahasa bervariasi
- idea relevan, huraian jelas
Memuaskan


15 – 19
(17 – 19)
(15 – 16)
- masih menepati tema bahan rangsangan
- bahasa masih gramatis dari segi kata dan ayat
- penggunaan tanda baca masih betul dan tepat
- penggunaan kosa kata umum
- wacana masih lengkap, unsur bahasa masih
   bervariasi
- idea masih relevan, huraian masih jelas
Kurang Memuaskan
10 -14
(12 – 14)
(10 – 11)
- masih/kurang menepati tema bahan rangsangan
- bahasa kurang gramatis dari segi kata dan ayat
- kesalahan tatabahasa/ejaan ketara
- penggunaan kosa kata terhad
- wacana kurang lengkap, unsur bahasa kurang
  bervariasi
- idea masih/kurang relevan, huraian
  masih/kurang jelas
Pencapaian Minimum
01 – 09
(06 – 09)
(01 – 05)
- murid tidak menunjukkan penguasaan kemahiran
   menulis

- murid tidak memahami tema bahan rangsangan

- idea tidak menepati tema bahan rangsangan
Catatan :          -           Tiada pemotongan markah bagi setiap kesalahan ejaan
-                      Calon digalakkan menggunakan ungkapan menarik (peribahasa, kata-kata hikmat, petikan hadis, slogan, petikan ucapan, pantun, maksud Al Quran dan sebagainya)
1103/1 © 2008 Hak Cipta JPNPP                                                                       [ Lihat sebelah                                                                                                                                     SULIT


Bahagian B

Perincian Pemarkahan

Cara Pemeriksaan :

  1. Pemeriksaan dijalankan secara holistik berpandukan peringkat dan kriteria yang ditetapkan
  2. Jika karangan :
    1. Kurang daripada 350 perkataan, periksa seperti biasa
    2. Terlalu panjang – periksa seperti biasa hingga ke akhir karangan
  3. Kesalahan format hendaklah ditolak maksimum 2 markah
  4. Kesalahan ejaan hendaklah ditolak ½ markah dan pemotongan maksimum ialah sebanyak 3 markah. Tiada pemotongan markah bagi kesalahan ejaan yang berulang
  5. Cara menanda kesalahan isi , ejaan dan tanda baca :

(           )   =   Kesalahan isi

_______   =   Kesalahan bahasa, rangkai kata dan perkataan

     /           =   Kesalahan ejaan dan huruf besar (nama khas)

    //           =   Kesalahan ejaan yang berulang

                 =   Kesalahan tanda baca  
           

   













1103/1 © 2008 Hak Cipta JPNPP                                                                       [ Lihat sebelah                                                                                                                                     SULIT

Bahagian B : Karangan Respons Terbuka
(100 markah)
KRITERIA PENSKORAN
PERINGKAT
MARKAH
KRITERIA

CEMERLANG


80 – 100
(90 – 100)
(80 – 89)
- penggunaan pelbagai jenis kata yang luas dan tepat
- penggunaan pelbagai ayat majmuk yang gramatis
- ejaan dan tanda baca betul
- laras bahasa sesuai dengan tugasan
- penggunaan kosa kata luas dan tepat
- idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan      
  jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai
- pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan
  sesuai
- wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang
  jelas antara perenggan
- penggunaan unsur bahasa bervariasi
- gaya bahasa menarik dari segi keindahan bahasa dan
   penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan
   kata atau frasa

KEPUJIAN

66 – 79
(73 – 79)
(66 – 72)
- penggunaan pelbagai jenis kata yang tepat
- penggunaan pelbagai ayat majmuk yang gramatis tetapi
  terdapat kesalahan yang minimum
- ejaan dan tanda baca betul
- laras bahasa sesuai dengan tugasan
- penggunaan kosa kata luas dan tepat
- idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan dengan
  jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai
- pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan
  sesuai
- wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang
  jelas antara perenggan
- penggunaan unsur bahasa bervariasi
- gaya bahasa masih menarik dari segi keindahan bahasa
  dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun,
  cogan kata atau frasa




BAIK

51 – 65
(58 -65)
(51 – 57)
- penggunaan pelbagai jenis kata yang sesuai
- penggunaan pelbagai ayat majmuk gramatis tetapi
  terdapat kesalahan yang minimum
- penggunaan kosa kata umum
- laras bahasa sesuai mengikut tugasan
- idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi masih
  jelas dan contoh masih sesuai
- wacana masih lengkap
- penggunaan unsur bahasa masih bervariasi
- gaya bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa
  dan penggunaan ungkapan kurang berkesan









MEMUASKAN

36 – 50
(43 – 50)
(36 – 42)
- penggunaan pelbagai jenis kata terhad
- ayat kurang gramatis
- ejaan dan tanda baca betul tetapi terdapat kesalahan yang
  minimum
- laras bahasa kurang sesuai
- idea masih relevan mengikut tugasan, huraian isi kurang
  jelas dan contoh kurang sesuai
- wacana masih/kurang lengkap
- penggunaan unsur bahasa kurang bervariasi
- gaya bahasa kurang menarik dari segi keindahan bahasa
  dan penggunaan ungkapan kurang berkesan




KURANG MEMUASKAN

21 – 35
(28 – 35)
(21 – 27)
- penggunaan kata kurang tepat
- ayat tidak gramatis tetapi masih difahami
- terdapat kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara
- idea masih relevan/idea bercampur aduk dan huraian
  tidak jelas/tidak berkembang dan contoh tidak sesuai
- pengolahan tidak menarik
- wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak
  seimbang
- Unsur bahasa tidak bervariasi/lemah
- gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan
  ungkapan lemah




PENCAPAIAN
MAKSIMUM

01 – 20
(11 – 20)
(01 – 10)
- keseluruhan menunjukkan penggunaan kata dan ayat
  yang tidak gramatis
- kesalahan ejaan dan tanda baca yang ketara
- idea bercampur aduk dan huraian tidak jelas/tidak
  berkembang dan contoh tidak sesuai
- pengolahan tidak menarik
- wacana tidak lengkap dan binaan perenggan tidak
  seimbang dan tidak sesuai
- gaya bahasa dari segi keindahan bahasa dan penggunaan
  ungkapan lemah serta tidak menarik
- keseluruhan karangan sukar/tidak difahami


PEMARKAHAN TAMAT






SULIT

2 comments:

  1. terima kasih atas perkongsian ilmu.

    ReplyDelete
  2. Sekiranya tidak mencukupi 350 patah perkataan bagi karangan bhg b, berapa markah dipotong?

    ReplyDelete