Monday, May 14, 2012

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN KINTA SELATAN


Soalan 1 : Rumusan
            [30 markah]

Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kebaikan  minum susu  dan cara-cara meningkatkan kesedaran individu akan kepentingan minum susu. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

            Kajian Pemakanan Dewasa Malaysia yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan mendapati penduduk negara ini mengambil tidak sampai suku gelas susu sehari. Secara purata, jumlah susu yang diambil oleh rakyat Malaysia ialah 1/5 gelas sehari. Jumlah ini amat kurang jika dibandingkan dengan Saranan Panduan Diet yang memerlukan individu minum sekurang-kurangnya dua gelas susu sehari. Malah satu kajian dalam kalangan kanak-kanak menunjukkan murid sekolah rendah kurang minum susu dan hanya 20 peratus sahaja minum susu pada setiap hari. Macam-macam alasan diberikan oleh mereka yang tidak gemar minum susu. Ada yang tidak gemar akan rasanya, dan ada pula yang tidak suka akan baunya. Paling tidak munasabah, ada yang beranggapan bahawa minum susu hanya untuk bayi. Hakikatnya, susu perlu diambil purata dua gelas sehari bagi mengelakkan penyakit seperti osteoporosis yang menyebabkan tulang reput.

             Kebanyakan kanak-kanak di negara kita hanya minum susu untuk dua tahun pertama usia. Tempoh dua tahun pertama usia kanak-kanak menyusu dengan ibunya sahaja adalah tidak mencukupi. Lazimnya selepas bercerai susu ibu, kanak-kanak tidak lagi menjadikan minum susu sebagai amalan. Memang diakui susu ibu adalah pakej makanan yang lengkap, bersih dan berkhasiat selain mengandungi banyak nutrien yang diperlukan oleh badan terutama bayi. Susu merupakan makanan yang sempurna dan menjadi makanan awal bagi manusia.  Kanak-kanak yang sedang membesar perlu minum susu untuk menjadikan mereka lebih aktif.  Susu kaya dengan kalsium yang penting untuk pembentukan tulang yang kuat. Kebiasaannya kanak-kanak yang gemar minum susu mempunyai ketinggian yang lebih daripada ibu bapa mereka. Protein dan pelbagai vitamin yang terkandung di dalam susu pula membantu pembesaran dan pembentukan otot-otot. Justeru, susu amat penting dalam proses pertumbuhan kanak-kanak.

            Pengambilan susu bergantung kepada usia. Bagi golongan dewasa, mereka lebih gemar mengambil susu pekat manis yang tidak baik untuk kesihatan. Kanak-kanak memerlukan susu sekurang-kurangnya dua gelas sehari, manakala orang dewasa pula perlu minum sehingga tiga gelas sehari. Bagi golongan wanita, susu penting untuk mengelakkan kehilangan kepadatan tulang. Susu yang kaya dengan kalsium penting untuk pembentukan gigi yang sihat. Kini terdapat banyak jenis susu di pasaran seperti susu segar, susu yang diproses pada suhu tinggi (UHT), susu steril, susu pasteur, susu tepung, dan susu yang diperkayakan dengan pelbagai nutrien.
            Ibu bapa di negara ini perlu mengetahui kebaikan susu dan mendidik anak-anak mereka agar minum susu sehingga dewasa. Pengambilan susu boleh dipelbagaikan mengikut citarasa anak-anak seperti menambah pada bijirin sarapan pagi, menjadikan susu sebagai kastard, puding atau susu kocak. Pengambilan susu yang berterusan dapat mengekalkan kesihatan.
[Dipetik dan diubah suai daripada
rencana ‘Dua Gelas Sehari’
oleh  Khairunnisa Sulaiman,
Mingguan Malaysia, 1 April, 2012]
Soalan 2 : Petikan umum

Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)                 Berikan maksud rangkai kata  dipelbagaikan mengikut citarasa                   [2 markah]

(ii)               Apakah alasan-alasan yang diberikan oleh individu yang tidak gemar minum susu?
[3 markah]

(iii)             Cara penyediaan susu yang betul amat penting untuk menjamin kesihatan bayi. Berikan kesan-kesan terhadap bayi sekiranya aspek ini tidak dititikberatkan.
[4 markah]





















Soalan 2(b) – Petikan Cerpen
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.       
Dalam keadaan kami diselubungi oleh raksaksa ketakutan dan putus asa, tiba-tiba Pak Husain menjongol dalam lingkungan kami di Kampung Dal. Tiap-tiap kami bagai melingkungi ahli silap mata. Kehadiran Pak Husain juga menakjubkan. Tiap-tiap kami berasa bahawa kehadirannya bersama-sama cerita yang dibawanya, tanpa disedarinya telah memanjatkan gelaran ‘pahlawan’ kepadanya. Ceritanya begini :
Waktu kami akan berangkat meninggalkan pangkalan, Pak Husain dalam perjalanan kerana memeriksa barang-barang rumahnya. Dengan tiba-tiba dia dicegat oleh dua orang tentera Jepun. Rupa-rupanya Jepun itu boleh berbahasa Melayu. Dia kenal orang Melayu. Dengan senapangnya, dia memaksa Pak Husain menguburkan mayat-mayat  tentera dan orang mati. Ketika beberapa orang Jepun itu mahu mencari orang-orang kampung, Pak Husain menyatakan semua sudah lari. Sekaliannya sudah pindah. Akibat daripada sikapnya yang berani itu, Jepun tidak turun ke pangkalan. Pak Husain dipaksa menggali kubur besar. Mayat-mayat yang berpuluh-puluh (di pantai Pak Amat sahaja) dikuburkan beramai-ramai. Dia bekerja sehari suntuk. Darah menyimbah ke seluruh badannya. Dia seorang diri. Hingga menjelang senja(dia pun diberi makan biskut dan air oleh tentera Jepun), dia meminta kepada tentera yang pandai berbahasa Melayu itu, mahu membuang air besar. Ketika itulah dia mengambil peluang untuk melarikan diri. Pak Husain menyeberangi sungai ke Tuk Lukup. Dari Tuk Lukup dia berjalan kaki ke Sungai Gali.
(Dipetik daripada
cerpen ‘Pahlawan Buntung’
oleh S. Othman Kelantan
dalam antologi Dirgahayu Bahasaku
Dewan Bahasa dan Pustaka)

(i)                 Nyatakan sebab-sebab mengapa Pak Husain diberi gelaran ‘pahlawan’?
[2 markah]
(ii)               Pada pendapat anda, apakah  usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk menghargai jasa-jasa pahlawan seperti Pak Husain?                         [3 markah]

(iii)             Jelaskan satu perwatakan Pak Husain yang terdapat dalam petikan di atas dan satu perwatakan Pak Husain yang lain daripada keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan?                                                                      [4 markah]







Soalan 2(c) – Petikan Prosa Klasik
Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
            Sebermula akan Raja Tabristan pun, setelah sudah menyuruhkan  Taif melihat suara itu maka Raja Tabristan pun mengikut dari belakangnya, tetapi Taif tiada melihat baginda itu ada mengintai dia. Setelah sudah raja melihatkan lakunya Taif dengan perempuan itu maka raja pun kembali ke istananya. Hatta ada seketika lagi Taif pun datanglah menghadap raja. Setelah raja melihat Taif datang itu maka Raja Tabristan pun bertanya kepada Taif, “ Suara siapakah itu, hai Taif?” Maka sembah Taif, “Ya Tuanku Syah Alam, suara orang berkelahi hambamu dengar demikian!” Maka raja pun tersenyumlah seraya berkata di dalam hatinya, “ Tiadakah gerangan engkau ketahui bahawa aku melihat barang kelakuanmu itu, hai saudaraku? Bahawa sesungguhnya aku saudaramu. Insya-Allah Taala lihatlah olehmu balasan kasihmu akan aku itu!”
            Setelah hari siang maka Raja Tabristan pun memberi negeri akan Taif sebuah negeri dengan hartanya pun terlalu sangat banyak, tiadalah terkira-kira lagi akan diberi kerajaan dia selama-lama hidupnya, datang kepada anak cucunya serta diaku saudaranya akan dia.

            (Dipetik daripada
 ‘ Hikayat Khoja Maimun’
dalam antologi Harga Remaja
Dewan Bahasa dan Pustaka)

(i)                 Berikan maksud aku melihat barang kelakuanmu.                 [2 markah]    
 
(ii)                Nyatakan anugerah atau pemberian Raja Tabristan terhadap Taif sebagai menghargai jasanya.                                                  [3 markah]         

(iii)             Jika anda Taif, apakah usaha yang anda lakukan untuk membalas jasa Raja Tabristan kepada anda?                                                 [3 markah]












Soalan 2(d) – Sajak
Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
                                                            DI PERPUSTAKAAN
                                                            Shafie Abu Bakar
                                                            Melangkah ke ruangmu
                                                            Satu pertukaran yang kontras
                                                            Dari kehangatan merata
                                                            Ke kedinginan yang menerpa
                             Terlalu hening di sini
                                                            Gua pendeta bersemadi
                                                             Di puncak sepi
                                                            Di sana sini
                                                            Kepala-kepala runduk meneliti
                                                            Mata dan fikir bersebati
                                                            Maju ke ruang buku
                                                             Terlalu kerdil aku di sini
                                                            Terapung di laut ilmu
                                                             Tercurah berzaman
                                                             Dalam tak terselam
                                                            Betapapun kulayari
                                                            Bahtera ilmu di sini
                                                            Tak terteroka
                                                            Yang akan kucatat
                                                            Hanya setitik dari tinta
                                                            Yang akan kupetik
                                                            Hanya sebiji dari mutiara
                                                            Engkau adalah pusaka moyang
                                                             Gedung peradaban insan
                                                            Terhimpun berzaman
                                                            Bersemadi di sini
                                                            Aku adalah pelayar yang dahaga
                                                            Di dada samudera
                                                            Tak berpantai
                                                            Betapapun kuteguk darinya
                                                            Dahaga tak pernah langsai



                                                           Alam yang Hijau, 200       
                                                           Antologi Harga Remaja,
                                                           Dewan Bahasa dan Pustaka
(i)                 Nyatakan suasana di perpustakaan dalam rangkap pertama sajak di atas.                                              
                                                                                                            [2 markah]    

(ii)               Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk memupuk minat membaca dalam kalangan pelajar sekolah?             [3 markah]    

(iii)             Jelaskankan dua persoalan yang terdapat dalam sajak di atas.          [4 markah]






















Soalan 3: Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa 
[30 markah]
Jawab semua soalan.
(a)                Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan anda faham akan maksud dan penggunaannya.  Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan serta menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.

i)                                barangan
ii)                              sambungan
iii)                            kenangan
iv)                            hubungan
v)                              saingan
vi)                            kekangan
[6 markah]
(b)               Pisahkan ayat-ayat di bawah, supaya menjadi enam ayat sahaja tanpa mengubah maksud dan struktur asalnya.

      Setiap orang wajar melalui pendidikan formal di sekolah dan di institusi pendidikan          tinggi kerana pendidikan membantu seseorang itu  menjadi insan yang matang  dan   berbudi  pekerti mulia. Oleh sebab itu, setiap pelajar tidak harus mensia-siakan   serta  membelakangkan peluang  sebagai pelajar.                              
                                                                                                                              [6 markah]
(c)                Dalam petikan di bawah terdapat tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan   penggunaan  imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda        tidak boleh menyenaraikan  lebih daripada tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan  imbuhan. Anda tidak perlu  menyalin petikan itu semula.
          
 Hobi  kadangkala membuatkan seseorang itu sanggup berhabis-habiskan wang, masa dan  tenaga. Pengalihan masa menunjukkan hobi tradisi seperti mengumpul setem, duit kertas  atau siling lama tidak lagi menjadi pilihan. Masyarakat kini lebih menjurus kepada hobi yang mampu membentuk minda yang matang dan  kretif kerana hobi pada  hari ini bukan lagi sebagai berisi masa lapang tetapi juga sebagai sumber pendapatan tambahan.
                                                                                                                        [6 markah]


(d)               Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan  satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda  tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin petikan itu semula.

(i)                 Setelah dua setengah jam  memancing, akhirnya joran  yang diletakkannya di tebing sungai itu kelihatan  bergegar-gegar.

(ii)               Ketiga-tiga orang peserta-peserta yang mengalami kecederaan itu  menerima pemerhatian di Hospital Seremban.

(iii)             Sikap suka membaca dapat menaikkan  ilmu pengetahuan  dan meluaskan minda seseorang.

   [6 markah]

(e)  Kemukakan satu peribahasa bagi setiap pernyataan di bawah.
(i)                 Azli tergolong dalam kelompok pelajar yang lemah di sekolah. Namun , dia belajar setiap hari bersungguh-sungguh tanpa jemu. Akhirnya, dia dapat menguasai pelajaran dan setanding dengan rakan-rakannya di kelas cemerlang.

(ii)               Azrul mendapat khabar bahawa dia berjaya dalam temu duga jawatan yang dipohonnya. Tanpa berfikir panjang, dia berhenti daripada kerja yang dijawatnya sekarang kerana gajinya  kecil. Malangnya,  dia gagal mendapat pekerjaan itu dan kehilangan jawatan yang sedia ada.

(iii)             Aktiviti bergotong royong yang dilakukan oleh penduduk kampung tersebut berjaya menarik penyertaan lebih 150 orang penduduk daripada pelbagai lapisan umur. Aktiviti seumpama ini merupakan satu titik permulaan bagi menyemai nilai murni di samping dapat mengukuhkan hubungan semangat kejiranan sesama mereka. Kerjasama yang wujud menyebabkan sesuatu kerja yang susah  menjadi lebih mudah dan cepat.
       
 [6 markah]





Soalan 4: Novel

[15 markah]

Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut:


  (i)

(ii)

(iii)

(iv)

(v)

(vi)

(vii)

(viii)

PAPA … (akhirnya kau tewas jua!) karya Deana Yusuf

    Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd. Hanafiah

    Melunas Rindu karya Hartini Hamzah

    Renyah karya Gunawan Mahmood

    Interlok karya Abdullah Hussain

    Sutera Dalam Lukisan karya Abd. Talib Hassan

    Kembara Amira  karya Amer Hmzah L. Kadir

    Kabus di Perbukitan karya Mohamad Kholid


(a)
Terdapat pelbagai peristiwa yang dipaparkan dalam sesebuah novel.
Huraikan dua peristiwa yang menarik dalam sebuah novel yang anda pelajari


                                                                                                     [7 markah]






(b)
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, jelaskan satu persoalan kasih sayang yang  terdapat  dalam novel-novel tersebut.                                                 

                                                                                                                 [8 markah]











KERTAS SOALAN TAMAT

No comments:

Post a Comment