Tuesday, March 24, 2020

LATIHAN CUTI KECEMASAN

Dalam setiap ayat di bawah, terdapat tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhanSenaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin petikan itu semula.

Latihan 1
Penggunaan email pada hari ini banyak memberi kemudahan untuk berkumunikasi dengan cepat. Sesuatu mesej dapat disampaikan dalam berapa saat sahaja, walaupun pada peringkat antara bangsa. Mesej juga dapat dihantar kepada lebih daripada seorang penerima dan diguna secara meluas dewasa ini.

Latihan 2
(i) Ibu menghadiahkan ayah kupiah sempena ulang tahun perkahwinan mereka.
(ii) Pokok kelapa yang tumbuh berhampiran dengan rumah saya ditebang oleh ayah kerana ditakutkan akan menimpa rumah.
(iii) Mesin pencetak dijital ini sangat berkualiti kerana tidak pernah rosak selama tiga tahun saya gunakannya.
Latihan 3
(i) Para pelajar yang ponteng sekolah suka berhabis masa di pusat snuker dan kafesiber.
(ii) Penetapan gaji minima tidak akan memufliskan negara sebaliknya dilihat sebagai pemangkin kepada golongan pekerja untuk meningkat produktiviti.
(iii) Kita perlu mengembeleng tenaga untuk memajukan negara dalam semua aspek penghidupan dengan mengekalkan budaya tempatan yang murni.
Latihan 4
(i) Encik Totoi telah membawakan keluarganya untuk menikmati keenakan mi goreng dan murtabak ayam di kedai itu.
(ii) Yang Dipertuan Agong telah mencemar duli untuk menyempurnakan majlis perletakan batu asas masjid baharu di kampung itu. 
(iii) Perdana Menteri telah menitipkan ucapan balasungkawa kepada keluarga mangsa tanah runtuh yang hilang ahli keluarga mereka.

Latihan 5
Dalam zaman pasca modenisasi negara terpaksa menghadapi dengan penyakit merbahaya yang mampu meranapkan peradaban bangsa, yakni pembuangan bayi. Perbuatan ini berupa tanda kepincangan manteliti gulongan muda.

Latihan 6
(i) Kemajuan industri pelancongan memerlukan tenaga professional dan buruh yang banyak sama ada yang terlibat dengan kerja binaan mahupun pengurusan.
(ii) Kerja-kerja mendalami Sungai Muda telah dijalankan agar dapat membantu mengatasi masaalah banjir kilat di bandar Seri Setia.
(iii) Kerajaan Malaysia telah menghadkan kemasukan buruh asing demi kesejahteraan rakyat dinegara ini.


Latihan 7
(i) Kehilangan anak sulong Puan Rahimah sejak seminggu lalu dirisaukan ahli keluarga.

(ii) Pekerja salun itu telah mencucikan rambut adik yang kerinting sebelum mewarnakannya.
(iii) Kerim muka yang digunakan oleh kakak mudah mendapatkan di pasar raya seluruh negara.

Latihan 8
(i) Meneroka angkasa lepas merupakan bidang baharu yang dicebori oleh generasi muda agar kemajuan negara kita setanding dengan negara-negara lain.

(ii) Pertandingan merwarna yang disertai oleh pelajar pra sekolah itu dapat meningkatkan kemahiran seni lukis mereka.

(iii) Remaja hendaklah mengelak diri daripada melepak di komplek beli-belah kerana perbuatan sedemikian tidak mendatangkan sebarang faedah.

Latihan 9
(i) Pada setiap tahun, kerajaan telah memperuntukan jutaan ringgit untuk membiayai pusat-pusat serenti dan menjalankan kempen anti-dadah.

(ii) Peraduan menulis essei sewajarnya diperbanyak demi meningkat kemahiran menulis bahan ilmiah.

(iii) Rakyat Malaysia turut berbangga dengan penglibatan dan pencapaian atlit kurang upaya dalam beberapa acara yang bertanding pada peringkat antarabangsa.


Latihan 10
(i) Alangkah terkejutnya apabila mengetahui bahawa suara puntianak menggilai itu bukanlah suara sebenar tetapi rakaman daripada telefon bimbit milik rakanku.

(ii) Langkah kerajaan menurunkan ta’arif elektrik bagi penggunaan domestik dan komersial akan mengurangkan kos operasi pelbagai sektor industri bagi memperkukuhkan kedudukan ekonomi negara.

(iii) Tanah runtoh berlaku akibat pembangunan tanpa mengambil kira atau memahami peranan hutan dan bukit-bukau sebagai kawasan tadah hujan yang penting.


Latihan 11
Setelah jalan raya dinaiktaraf menjadi lebuh raya, pengguna dapat menikmati berbagai kemudahan sepanjang perjalanan. Bermula dari Bukit Kayu Hitam hingga Johor Bahru, pengguna dapat mempergunakan kemudahan yang disediakan di kawasan rehat dan rawat. Di kawasan rehat dan rawat ini, pengguna dapat beristirehat bagi menghilangkan rasa penat-lelah di samping menjamu selera di gerai makan yang mampu memenuhkan cita rasa semua kaum.


Latihan 12
(i) Pilihanraya kecil akan diadakan di kawasan parlimen Kulim dalam tempoh 60 hari kerana wakil rakyatnya telah mengisytiharkan muflis oleh mahkamah.

(ii) Perjanjian itu terpaksa dibatalkan oleh pihak suruhanjaya kerana dua orang saksi enggan diturunkan tanda tangan dalam borang yang disediakan.

(iii) Spesis tumbuh-tumbuhan semula jadi di hutan Sarawak perlu melestarikan untuk mengelakkan daripada berlakunya kepupusan.


Latihan 13
Satu kajian sainstifik telah dijalankan terhadap pegaga dan terdapat bahawa pegaga berkesan dalam merangsang pembetukan kolojen, iaitu sejenis serat yang memainkan peranan penting di dalam tisu menyambung kulit. Kajian juga menunjukan bahawa pegaga banyak terkandung vitamin dan galian, khususnya Vitamin C dan Vitamin E. Satu cara mudah untuk memanfaatkannya adalah dengan cara membuat jus.
Latihan 14
(i) Kawasan yang disyaki menjadi tempat bersembunyi kuncu-kuncu pemberontak itu sedang diawasi oleh pihak tentera.

(ii) Ketua Panitia Sejarah telah mengarahkan semua guru mata pelajaran mengemaskini fail Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) di bawah seliakan masing-masing.

(iii) Setiap pelajar yang mengikuti seminar itu diminta mengecam struktur ayat yang menyalahkan hukum tata bahasa.

Latihan 15
(i) Pihak pengurusan pasar raya itu memperkenal tiket pra-bayar untuk kemudahan pengunjung meletakkan kenderaan di premis tersebut.

(ii) Dia tetap memegang pada adat dan budaya timur walaupun berada di luar negara lebih daripada dua puluh tahun.

(iii) Hubungan antara bangsa yang dijalin erat membolehkan negara dikenali seantero dunia. 

Latihan 16
Kebanyakan ahli sukan negara kita belum dapat bersaing pada peringkat antara bangsa walaupun telah menjalankan latihan intensif. Contohnya, sukan rugbi tidak pernah dirangkul sebarang pingat dalam pertandingan bertaraf dunia. Masalah ini mungkin berlaku disebabkan ketiadaan juru latih berwibawa yang boleh memacu bidang sukan negara pada tahap yang boleh membanggakan. 

Latihan 17
(i) Guru-guru hendaklah memperkukuhkan ilmu saikologi bagi menghadapi murid pada zaman teknologi maklumat.

(ii) Puan Hajjah Rogayah telah menghadiahkan anak tunggalnya sebuah rumah sempena ulang tahun kelahiran anaknya itu. 

(iii) Gejala hedonisme telah mempengaruhi remaja kita dengan pelbagai pembuatan yang bersifat anti-sosial.


Latihan 18
(i) Usaha untuk menunjolkan bakat muda dalam seni pertahanan diri perlulah mengambil segera.

(ii) Semua penduduk kampung itu telah kerjasama untuk menjayakan majelis ulang tahun yang kelima puluh.

(iii) Pihak kerajaan telah meluluskan perbelanjaan untuk progeram mengindahkan pantai yang sudah lama terbiar itu.

LATIHAN PENULISAN KARANGAN
kepentingan aktiviti beriadah
Menghilangkan stress / tekanan mental (IU3)
      -    Kepenatan dan beban di tempat kerja (HS1)
      -    Kemurungan, perasaan marah akan timbul (HS2)
      -    Riadah dapat membakar lemak, melancarkan perjalanan darah, meningkatkan kadar
            denyutan jantung    (HS3)
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

No comments:

Post a Comment