Monday, April 20, 2015

KESALAHAN TATABAHASA

KESALAHAN-KESALAHAN TATABAHASA YANG SERING DILAKUKAN.
BIL
KESALAHAN
PEMBETULAN
1
Mini perpustakaan
2
Zila Restoran
3
Pertiwi Klinik
4
Tilam itu dibuat dari getah asli.
5
Sukarmi lebih tinggi dari abangnya.
6
Tinggal di rumah lebih baik dari tinggal di asrama.
7
Sara mendapat markah yang tertinggi sekali / tersungguh tinggi.
8
Husain ialah peserta yang termuda sekali dalam pertandingan itu.
9
Sekolah itu telah menjalan berbagai aktiviti semasa “Minggu Penyayang”.
10
Beribu peniaga tidak membayar cukai pendapatan.
11
Setengah remaja suka membuang masa di pasar raya.
12
Dia kata kepada saya.
13
Jangan lompat.
14
Dia senyum kepada saya.
15
Cili sos
16
Lembu  itu mati. la dilanggar lori.
17
Mereka-mereka yang bersalah akan dihukum.
18
Setengah orang tidak suka akan rambutan.
19
Tiap pelajar harus berdisiplin.
20
Kedua orang itu anggota bomba
21
Sudah dua suku jam dia menunggu
22
Harganya dua setengah ringgit.
23
Muthu suka durian.
24
Kami lalu jalan itu supaya cepat sampai.
25
Kita mesti hormat guru
26
Tilam itu dibuat dari getah asli.
27
Suhaini lebih tinggi dari abangnya.
28
Tinggal di rumah lebih baik dari tinggal di asrama.
29
Cerpen itu telah dikarang oleh saya.
30
Latihan itu mesti dibuat oleh kau.
31
merbahaya
32
tauladan
33
keretapi
34
aturcara
35
mendokong
36
mempastikan
37
mengkebumikan
38
menyonteng
39
menyintai
40
mensasarkan
41
kasih-sayang
42
jawatan kuasa
43
keibu-bapaan
44
lebuhraya
45
mempastikan
46
anti-dadah
47
ko-kurikulum
48
perlantikan
49
urusetia
50
perabut
51
pelakun
52
tips
53
Ramadhan
54
hajjah
55
beterbangan
56
jurukur
57
mampan
58
muslimah
59
juru wang
60
Kereta baru ayah telah dicuri orang. 
61
Dia baharu tiba dari Kota Bharu.
62
Rumah baru ayah telah dimasuki pencuri.
63
Baharu petang tadi dia meninggal dunia.
64
Baharu-baharu ini cikgu terpilih sebagai salah seorang pembentang kertas kerja.
65
Baru-barunya buku kepunyaan cikgu
66
mertua
67
guris
68
mustika
69
istirehat
70
merbahaya
71
kerinting
72
serunding
73
pensil
74
kekanda
75
tips
76
sireh
77
selsema
78
agen
79
cincang
80
guris
68
mustika
69
istirehat
70
merbahaya
71
kerinting
72
serunding
73
pensil
74
kekanda
75
tips
76
sireh
77
selsema
78
agen
79
cincang

NOTA PENULISAN KARANGAN
Penggunaan Peribahasa / Ungkapan / Kosa kataDalam karangan Dimensi Keluarga
1.           Sudah tentu sesuatu perkara yang berlaku tentu ada sebab-sebab yang mendorongnya kerana pepohon pokok tidak akan berliuk-liuk jika tidak ditiup angin. Hakikatnya, pembentukan keperibadian mulia anak-anak bermula daripada institusi keluarga.
2.           Malangnya, kebanyakan ibu bapa kini yang terlalu mementingkan kerjaya menyebabkan anak-anak mereka di rumah berasa tersisih seperti kata peribahasa;  anak kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan
3.           Ibu bapa merupakan uswah hasanah kepada anak-anak di rumah, justeru mereka mestilah sentiasa bersikap penyayang dan berbudi pekerti mulia dan jangan sesekali bersikap seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus, sedangkan diri sendiri berjalan mengiring.
4.           Anak-anak yang berfikiran kudus akan sentiasa mencontohi kelakuan ibu bapa mereka persiskata orang tua-tua bapa borek, anak rintik sementelahan ibu bapa merupakan tempat luahan isi hati dan penyimpan rahsia yang paling dipercayai anak-anak.
5.            Lantaran itu, ibu bapa sewajarnya mengindoktrinasikan pucuk-pucuk hijau dengan nilai-nilai murni ini bagai menatang minyak yang penuh kerana anak-anak remaja kini sering melibatkan diri dalam kebejatan sosial dan budaya hedonisme yang begitu cepat merebak bagai virus epidemik
6.           Melalui nasihat dan ajaran yang baik, sudah tentu anak-anak akan tahu cara-cara untukmembezakan antara intan dengan kaca kerana mereka tahu  sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna lagi. Memang tidak dapat disangkal lagi bahawa Institusi keluarga  merupakan uslub yang represif dalam membentuk keperibadian anak-anak.
7.           Ibu bapa mestilah menjalankan obligasi masing-masing dengan tidak bersikap bagai melepaskan batuk di tangga
8.           Jikalau anak-anak kini berjaya membentuk keperibadian yang mulia, sudah tentu mereka akan menjadi sandaran negara seperti yang terungkap dalam kata-kata mutiara  pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara 
9.           Melihat kepada senario masyarakat kontemporari, ibu bapa lebih cenderung untuk mengejarmaterialistik dan menjadikan pejabat sebagai rumah kedua mereka. Sikap ibarat enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing ini perlu dikikis segera bagi memastikan para remaja tidak terlibat dalam kemelut sosial.
10.        Berdasarkan statistik yang dikeluarkan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, kadar remaja lari dari rumah  meningkat sebanyak 5.7 peratus dari tahun lepas. Sebelum nasi sudah menjadi bubur, ibu bapa perlu mengutamakan anak-anak mereka berbanding dengan hal-hal lain.
11.        Bagaimana acuan bgitulah kuihnya. Aforisme ini mengingatkan ibu bapa agar bertindak sebagai agen pencorak utama karakter anak-anak supaya mereka tidak mencetuskancangkaliwang pada hari muka. Lantaran itu, penerapan pendidikan yang sempurna amat didambakan.
12.        Oleh itu, dalam kita mengharungi arus modenisasi, sudah tentu anak remaja tidak mahudihimpit dengan  pemikiran yang jumud seperti katak di bawah tempurung.



KOSA KATA: Gariskan perkataan yang tidak anda fahami, dan kemudian carilah maksudnya
PETIKAN 1: 
              Pascakemerdekaan negara Malaysia telah menyaksikan pertumbuhan yang pesat, rancak dan drastik dalam rencaman bidang perdana dan dominan. Dalam menongkah, meniti dan menelusuri arus deras modenisasi dan globalisasi yang menerjah negara, negara kita telah banyak mengalami anjakan paradigma daripada sebauh negara mundur kepada sebuah negara maju. Pada zaman atom ini, negara kita telah berusaha gigih bagi lebah menghimpun madu untuk menempa kejayaan serta mendukung, melestarikan dan merealisasikan visi kudsi Wawasan 2020 agar dapat berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan negara atas angin dan gergasi di persada mayapada. Sebagai seorang rakyat yang cinta akan ibu pertiwi kita, memang tidak dapat disangkalkan bahawa kita memainkan peranan yang vital, signifikan dan mustahak dalam proses pembangunan negara. Persoalannya, sanggupkan kita melihat negara kita terus berada pada takuk lama tanpa berikhtiar dan berikrar untuk memperkasakan kemajuan negara? Apakah peranan setiap rakyat dalam proses pembangunan untuk mengemudi negara kita ke arah kecemerlangan, kegemilangan dan keterbilangan? Jauhari jua yang mengenal manikam. Tepuk dada tanyalah selera.

PETIKAN 2:
            Salah satu cara untuk membendung masalah sosial dalam kalangan remaja ialah peranan institusi keluarga. Institusi keluarga merupakan elemen yang rapat  dengan remaja. Sehubungan dengan itu, hubungan yang rapat ibarat isi dengan kuku membolehkan institusi keluarga mengenali, mengawasi dan menasihati remaja. Selain itu, institusi keluarga hendaklah mewujudkan suasana harmoni di rumah kerana rumah merupakan asas kepada kehidupan berkeluarga. Sebarang bentuk pertengkaran hendaklah dihindarkan sebaliknya ketua keluarga mengambil langkah untuk merancang sesuatu yang membina kepada ahli keluarganya seperti bersembahyang dan makan bersama. Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd Fadhillah Kamsah menyatakan institusi  keluarga merupakan entiti penting bagi mengatasi masalah sosial dalam kalangan remaja. Sejajar dengan itu, remaja sememangnya memerlukan perhatian maka, adalah penting bagi institusi keluarga untuk memainkan peranan yang utama agar masalah sosial dalam kalangan remaja dapat dibendung. Oleh itu, memang tidak dinafikan bahawa peranan institusi keluarga merupakan satu cara bagi membendung kemelut sosial remaja.





BIL
PENGGUNAAN PERIBAHASA DALAM AYAT
MAKSUD PERIBAHASA
1
Sudah tentu sesuatu perkara yang berlaku tentu ada sebab-sebab yang mendorongnya kerana .............................................................................................................................................. Hakikatnya, pembentukan keperibadian mulia anak-anak bermula daripada institusi keluarga
2
Malangnya, kebanyakan ibu bapa kini yang terlalu mementingkan kerjaya menyebabkan anak-anak mereka di rumah berasa tersisih seperti kata peribahasa;  ....................................................
…………………………………………………………………………………………
3
Ibu bapa merupakan uswah hasanah kepada anak-anak di rumah, justeru mereka mestilah sentiasa bersikap penyayang dan berbudi pekerti mulia dan jangan sesekali bersikap...........................................................................................................................................
4
Anak-anak yang berfikiran kudus akan sentiasa mencontohi kelakuan ibu bapa mereka persis kata orang tua-tua......................................................................... , justeru ibu bapa merupakan tempat luahan isi hati dan penyimpan rahsia yang paling dipercayai anak-anak.
5
Lantaran itu, ibu bapa sewajarnya mengindoktrinasikan pucuk-pucuk hijau dengan nilai-nilai murni ini........................................................................................... kerana anak-anak remaja kini sering melibatkan diri dalamkebejatan sosial dan budaya hedonisme yang begitu cepat merebak bagai ...............................................................
6
Melalui nasihat dan ajaran yang baik, sudah tentu anak-anak akan tahu cara-cara untuk membezakan.......................................................................... kerana mereka tahu bahawa  ........................................................................ .......................................... Lantaran  itu, memang tidak dapat disangkal lagi bahawa Institusi keluarga  merupakan uslub yang represif dalam membentuk keperibadian anak-anak.
7
Ibu bapa mestilah menjalankan obligasi masing-masing dengan tidak bersikap .........................
………………………………………………………………
8
Jikalau anak-anak kini berjaya membentuk keperibadian yang mulia, sudah tentu mereka akan menjadi sandaran negara seperti yang terungkap dalam kata-kata mutiara  ............................
.......................................................

2 comments: