Baca
petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang manfaat-manfaat
mewujudkan Kelab Doktor Muda dan implikasi pelaksanaannya kepada negara. Panjangnya
rumusan hendaklah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Pada Mei 2006, Kementerian Pelajaran Malaysia
telah menubuhkan Kelab Doktor Muda. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)
mengiktiraf usaha berterusan yang telah dilakukan oleh Kementerian Kesihatan
Malaysia dan Kementerian Pendidikan Malaysia mengaktifkan Kelab Doktor Muda di
sekolah rendah dan menengah di seluruh negara sebagai pemangkin melahirkan
generasi baru yang sihat dan cergas. Murid yang dilatih berpeluang meningkatkan
pengetahuan dan kemahiran asas kesihatan.
Kelab ini pada awalnya banyak ditubuhkan di
sekolah rendah dan merupakan salah satu aktiviti kokurikulum di sekolah rendah.
Wakil WHO, Profesor Don Nutbeam memuji Kelab Doktor Muda sebagai program
promosi kesihatan di sekolah yang paling berjaya dan berkesan membentuk tabiat
kesihatan yang lebih baik seawal di bangku sekolah lagi. Menurutnya lagi
terdapat banyak manfaat melalui penubuhan kelab itu seperti tabiat kesihatan
dapat didedahkan kepada para pelajar di peringkat sekolah. Hal ini kerana
pelajar akan dibimbing secara berkala oleh pihak Kementerian Kesihatan ketika
melaksanakan aktiviti. Selain itu, pelajar sekolah akan mendapat pengetahuan
dan kemahiran kesihatan seperti pertolongan cemas dan langkah awal menghadapi
saat-saat kecemasan sementara menunggu bantuan sampai. Aspek penjagaan
kesihatan juga akan turut ditekankan. Pelajar akan belajar menghargai kesihatan
yang telah dianugerahkan. Kelab Doktor Muda juga memberikan seribu pengalaman
kerana Doktor Muda akan mendapat pengalaman membantu pasukan kesihatan sekolah
menguruskan hal-hal berkaitan kesihatan pelajar. Mereka akan membantu untuk
memantau kesihatan asas murid yang meliputi penjagaan asas diri dan kekemasan
berpakaian.
Program yang dilaksanakan oleh pihak Kementerian
Kesihatan ini merupakan suatu program jangka panjang bagi menerapkan amalan
gaya hidup sihat dan mengekalkannya sehingga dewasa. Pihak sekolah juga perlu
mengambil langkah untuk menggalakkan pelajar menyertai kelab tersebut seperti
mengadakan kempen kesedaran supaya ramai pelajar yang akan berminat menyertai
kelab tersebut dan menawarkan hadiah menarik untuk setiap aktiviti atau program
yang dijalankan. Di samping itu, pelajar juga dapat memupuk sifat kepimpinan
dan keyakinan dalam diri. Mereka akan lebih yakin ketika berkomunikasi dengan
rakan-rakan pelajar yang lain semasa melakukan pelbagai aktiviti. Kelab Doktor
Muda juga akan secara tidak langsung dapat menyemai cita-cita pelajar untuk
menjadi doktor apabila dewasa kelak.
Langkah lain yang boleh dilakukan oleh pihak
sekolah ialah mengadakan pelbagai pertandingan antara sekolah-sekolah dalam
daerah untuk mencungkil bakat-bakat baru. Setelah meninjau beberapa buah
sekolah terpilih yang menjalankan Kelab Doktor Muda di Malaysia, Profesor Don
Nutbeam program yang dijalankan di bawah kelab ini memberi impak maksima
daripada aspek penjagaan diri dan kesihatan harian murid.
Secara tuntasnya, penglibatan pelajar dalam
Kelab Doktor Muda diyakini mampu memperkukuh penglibatan guru serta warga
sekolah lain dalam usaha meningkatkan kesihatan diri dan keluarga. Usaha
berterusan dan komitmen pelbagai pihak amatlah diharapkan untuk merealisasikan
program ini.
Dipetik dan diubahsuai daripada “WHO ikhtiraf
Kelab Doktor Muda Malaysia” Majalah
Pendidik, Bil.103, September 2016.
Soalan 2 (a) - Petikan Umum
(i) Berikan
maksud rangkai kata menyemai cita-cita. [2 markah]
(ii)
Pengarang mengemukakan beberapa langkah yang boleh dilakukan oleh
pihak
sekolah untuk
menjayakan program Kelab Doktor Muda.
Apakah langkah-langkah tersebut. [3 markah]
(iii)
Huraikan
pendapat anda tentang usaha-usaha yang boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk
membantu pihak sekolah menjayakan Kelab Doktor Muda.
[4 markah]
Kata bonda, kota besar itu sudah hilang segala
nilai tradisinya. Kota yang sekadar dibangunkan dengan kempen dan slogan itu
sarat dengan api prasangka dan runcing prejudis para warganya yang berbilang
bangsa dan bercampur aduk pula budaya dan bahasa pertuturannya. Manusia
dipisahkan oleh benteng-benteng ketaksuban dan kepentingan diri masing-masing.
Mereka dipecah-pecahkan oleh ideologi, puak dan
etnik , warna kulit, bahasa percakapan serta fahaman politik sehingga
mengundang resah dan amarah. Lantas masing-masing bangun untuk berjuang
menegakkan identiti masing-masing.
Saya teringat cerita bonda tentang kota mewah
itu yang pernah mencalit sejarah hitam dekad lampau. Sejarah yang meninggalkan
parut luka sentimen yang bukan sedikit. Sejarah suram yang berparut duka
angkara gelodak emosi dan kesumat yang mengalir dalam dada setiap warganya
sejak sekian lama.
Dek benih penjajah yang menanamkan racun
perkauman melalui sistem pecah dan perintah, bernanahlah segala prasangka buruk
sebelum meletusnya tragedi sengketa dan rusuhan antara warga kota yang mewakili
bangsa-bangsa yang berbeza fahaman, bahasa dan budaya.
Akibatnya, darah dan korban menjadi sebuah api
pergolakan sehingga mencetuskan huru-hara kepada negara yang baru setahun
jagung menghirup kemerdekaan. Seperti kata bonda kepada saya setiap kali
menjengah calendar Mei pada wajah hari.
(i). Berdasarkan petikan cerpen tersebut,
mengapakan kota besar itu dikatakan sudah hilang segala nilai tradisinya ?
[2 markah]
(ii). Perpaduan merupakan tonggak utama kepada
sesebuah negara yang aman dan damai serta maju dalam pelbagai bidang.
Pada pendapat anda,
apakah tindakan-tindakan yang
perlu dilakukan untuk
memupuk
perpaduan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum di negara kita ? [3 markah]
(iii). Jelaskan satu persoalan yang terdapat dalam petikan dan satu persoalan lain daripada
keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan [4 markah]
(a). Tulis
satu ayat bagi setiap perkataan
berimbuhan
(i)
keluaran
(ii)
mengeluarkan
(iii)
pengeluaran
(iv)
berguna
(v)
menggunakan
(vi)
penggunaan
(b)
Tukarkan ayat aktif di bawah kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud
asalnya.
1.
Sekolah
Kebangsaan Seri Angsana telah mengutip RM 20 000 melalui program Hari
Keusahawanan.
2.
Pasukan Bomba
dan Penyelamat telah mengeluarkan semua mangsa yang terperangkap dalam keretapi
itu.
3.
Ibu sudah
melipat kain itu petang semalam walaupun keletihan selepas balik dari Kuala
Terengganu.
4.
Kami telah
menunaikan permintaan jurulatih untuk menang dalam pertandingan bola tampar
itu.
5.
Tuan Pengetua
telah menyampaikan surat kenaikan pangkat kepada beberapa orang guru pagi
semalam.
6.
Transformasi
pendidikan berjaya melahirkan murid-murid yang berfikiran kreatif dan inovatif.
(c). Dalam
setiap ayat di bawah, terdapat satu
kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan.
(i). Generasi muda yang mempunyai ide bernas
untuk pembangunan negara perlu membimbing kerana mereka akan menjadi tonggak
kemajuan negara pada masa depan.
(ii). Syarikat otomotif yang mula beroperasi
pada tahun 2012 telah berjaya mencapai sasar jualan kereta sebanyak 2000 unit
pada tahun ini.
(iii). Individu yang hendak mengambil makanan
penambahan berasaskan cendawan perlu merujuk kepada doktor atau ahli fermasi.
(d). Dalam
setiap ayat di bawah, terdapat satu
kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa..
(i). Kebanyakan filem-filem yang dihasilkan oleh
karyawan tempatan di negara ini selalu mendedahkan tema cinta muda mudi.
(ii). Pak Samad sedang mentafsir kerugian yang
dialaminya setelah tanamannya musnah di dalam kejadian banjir semalam.
(iii). Para hakim terpesona mendengar
hujah-hujah yang cukup panas dilontarkan oleh pembahas kedua daripada pasukan
Kolej Tunku Abdul Rahman dalam pertandingan Bahas Ala Parlimen Peringkat
Kebangsaan.
(e). Berikan
satu peribahasa lain yang sama maksud atau hampir sama maksud dengan peribahasa di bawah.
(i).seperti abu
di atas tunggul.
(ii).bagai
cincin dengan permata.
(iii).di mana
bumi dipijak, di situ langit dijunjung.
No comments:
Post a Comment