Thursday, May 2, 2019

KOMSAS www.sibermerdeka.com

WWW.SIBERMERDEKA.COM.MY

A. TEMA
 
Ketabahan insan dalam mendepani dugaan hidup.

B. MAKSUD SETIAP RANGKAPRangkap pertama
Dalam diri penyajak, dia telah membuat pelbagai perancangan yang akan dilakukan bagi menyelesaikan segala masalah / kesusahan yang dihadapinya.
 Rangkap kedua
Dalam pemikiran penyajak, dia mencuba memikirkan cara untuk mengatasi masalahnya agar dirinya tidak mudah dipermain-mainkan oleh orang lain.
 Rangkap ketiga
Dalam kehidupan penyajak, dia sering berhadapan dengan pelbagai dugaan yang menguji kesabaran dan keimanannya.
 Rangkap keempat
Penyajak yang berasakan dirinya hebat sering terpedaya oleh nafsu. Namun begitu, penyajak cepat tersedar seterusnya mengambil langkah berjaga-jaga agar tidak terperdaya lagi.
 Rangkap kelima
Penyajak sentiasa berusaha membaiki dirinya dengan bertekad untuk berubah ke arah kebaikan walaupun dia tidak mengetahui apa-apa yang bakal ditempuhnya pada hari-hari yang mendatang.
 Rangkap keenam
Penyajak yang semakin berusia menjadi lebih matang. Dia tidak mudah panik dan tidak mudah dipengaruhi oleh kata-kata orang terhadap dirinya.
 Rangkap ketujuh
Dalam era globalisasi, penyajak sering melakukan muhasabah diri dalam mencari erti kehidupan agar dia tidak mudah tewas dalam perjuangannya.
 Rangkap kelapan
Apabila tiba waktunya, penyajak harus bersedia menghadapi kenyataan hidup yang bersifat sementara. Setiap peristiwa dalam hidup penyajak berlalu dengan amat pantas. Oleh itu, penyajak menasihati pembaca agar tidak mensia-siakan hidup sebaliknya pembaca wajar mendekati Tuhan.

C. PERSOALAN 1. Kepentingan merancang kehidupan
Contoh : Dalam diri penyajak, dia telah membuat pelbagai perancangan yang akan dilakukan bagi menyelesaikan segala masalah / kesusahan yang dihadapinya.

2. Kegigihan untuk menyelesaikan masalah
Contoh : Dalam pemikiran penyajak, dia mencuba memikirkan cara untuk mengatasi masalahnya agar dirinya tidak mudah dipermain-mainkan oleh orang lain.

3. Cara menjalani hidup dengan bermanfaat
Contoh : Penyajak menasihati pembaca agar tidak mensia-siakan hidup sebaliknya pembaca wajar mendekati Tuhan.

D. BENTUK SAJAK - Terdiri daripada lapan rangkap
-Terdiri daripada tiga hingga 10 baris dalam satu rangkap
-Terdiri daripada tiga hingga enam perkataan dalam satu baris
-Terdiri daripada tujuh hingga 15 suku kata dalam satu baris
-Rima akhir mempunyai bentuk bebas / tidak terikat.
-Rangkap pertama : abac
-Rangkap kedua : abac
-Rangkap ketiga : abb
-Rangkap keempat : abc
-Rangkap kelima : abcde
-Rangkap keenam : abcbc
-Rangkap ketujuh : abcdefe
-Rangkap kelapan : abcdefghbh

E. GAYA BAHASA 1. sinkof
Contoh :
untuk ku merdekakan warga fikirku
yang tak diduga klimaksnya
Elakkan dirimu menjadi sia-sia 
2. hiperbola
Contoh :
hidup menentang senja dan malam
aku berlatih menangkis angin
aku berlatih memunggah awan 
3. personifikasi
Contoh :
ombak gelora menampar pantai aman
oleh kata yang mengekang
oleh kata yang menyerang
bagai siang memanggil malam
 4. repitisi
Contoh :
menghayati skrip demi skrip
peristiwa datang peristiwa pergi
 5. anafora
Contoh :
akuberlatih menangkis angin
akuberlatih memunggah awan
 6. responsi
Contoh :
aku berlatih menangkis angin
aku berlatih memunggah awan
 7. simile
Contoh :
bagaisiang memanggil malam
 8. metafora
Contoh :
Dalam kebun diriku
aku tanam saujana rancangan
untuk memerdekakan warga susahku
Dalam parlimen diriku
untuk ku merdekakan warga fikirku
Dalam laut diriku
Dalam gergasi diriku
Dalam pentas diriku
Dalam dewan diriku
ke rumah cabaranku
Kini, kapal diriku telah berlabuh
di pangkalan usia
 9. kata ganda
Contoh :
Elakkan dirimu menjadi sia-sia
  
F. NILAI1. Nilai rasional
Contoh : Penyajak berfikiran rasional apabila menasihati pembaca agar tidak mensia-siakan hidup sebaliknya pembaca wajar mendekati Tuhan.
 2. Nilai kegigihan
Contoh : Dalam pemikiran penyajak, dia mencuba memikirkan cara untuk mengatasi masalahnya agar dirinya tidak mudah dipermain-mainkan oleh orang lain.
 3. Nilai keinsafan
Contoh : Penyajak cepat insaf / tersedar akan kesalahannya seterusnya mengambil langkah berjaga-jaga agar tidak terperdaya lagi.

G. PENGAJARAN1. Kita mestilah insaf apabila melakukan kesalahan
Contoh : Penyajak cepat insaf / tersedar akan kesalahannya seterusnya mengambil langkah berjaga-jaga agar tidak terperdaya lagi.
 2. Kita mestilah memiliki pendirian
Contoh : Penyajak tidak mudah panik dan tidak mudah dipengaruhi oleh kata-kata orang terhadap dirinya.
 3. Kita mestilah sentiasa melakukan muhasabah diri

Contoh : Penyajak sering melakukan muhasabah diri dalam mencari erti kehidupan agar dia tidak mudah tewas dalam perjuangannya.

Soalan 
§  Apakah maksud rangkap keempat sajak “www.sibermerdeka.com.my”?
§  Maksud rangkap keempat sajak ini ialah pengajak tetap terpedaya oleh tipu muslihat walaupun dia sentiasa berhati-hati. Namun, dia bernasib baik kerana dia sedar akan tipu muslihat tersebut.
§  Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengurangkan masalah yang akan timbul pada kemudian hari?
§  Pada pendapat saya, antara langkah ialah kita boleh membuat perancangan awal sebelum melakukan sesuatu perkara. Selain itu, saya boleh memperoleh nasihat daripada ibu bapa sebelum melakukan sesuatu. Seterusnya, saya juga boleh berbincang dengan kawan supaya dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi.
§  Huraikan dua nilai yang terdapat dalam sajak di atas.
§  Antara nilai ialah nilai keinsafan. Contohnya, penyajak sedar akan kesilapan yang dilakukan dan tidak mengulangi kesilapan itu. Selain itu, sajak ini juga mangandungi nilai kebijaksanaan. Misalnya, penyajak membuat perancangan dengan bijak sebelum melakukan sesuatu perkara.

No comments:

Post a Comment