Soalan 1 : Rumusan
Pendahuluan (2 markah)
P1
|
Petikan membincangkan kebaikan-kebaikan /
kelebihan-kelebihan /
|
|
|
faedah-faedah mewujudkan Kelab Doktor Muda di
sekolah.
|
2
|
P2
|
Petikan membincangkan kebaikan-kebaikan /
kelebihan-kelebihan /
|
|
|
faedah-faedah mewujudkan Kelab Doktor Muda.
|
1
|
P3
|
Rumusan membincangkan kebaikan-kebaikan /
kelebihan-kelebihan /
|
|
|
faedah-faedah mewujudkan Kelab Doktor Muda dan
implikasi pelaksanaannya
|
|
|
kepada negara.
|
2
|
P4
|
Petikan/Rumusan membincangkan manfaat-manfaat
mewujudkan
|
|
|
Kelab Doktor Muda
|
0
|
Isi Tersurat (4 hingga 12 markah)
|
|
|
S1
|
murid berpeluang meningkatkan pengetahuan dan
kemahiran asas kesihatan
|
2
|
S2
|
program paling berjaya dan berkesan membentuk tabiat kesihatan seawal
|
2
|
|
di bangku sekolah
|
|
S3
|
pelajar akan mendapat pengetahuan dan
kemahiran kesihatan
|
2
|
S4
|
pelajar akan belajar menghargai kesihatan yang
telah dianugerahkan
|
2
|
S5
|
mendapat pengalaman membantu pasukan kesihatan
sekolah menguruskan
|
|
|
hal-hal berkaitan kesihatan pelajar.
|
2
|
S6
|
menerapkan amalan gaya hidup sihat dan
mengekalkannya sehingga dewasa
|
2
|
S7
|
pelajar dapat memupuk sifat kepimpinan dan
keyakinan dalam diri
|
2
|
S8
|
dapat menyemai cita-cita pelajar untuk menjadi
doktor apabila dewasa kelak
|
2
|
S9
|
dapat memperkukuh penglibatan guru serta warga
sekolah lain dalam usaha
|
|
|
meningkatkan kesihatan
|
2
|
Isi Tersirat (4 hingga 12 markah)
|
|
|
T1
|
dapat merealisasikan negara maju menjelang
2020
|
2
|
T2
|
negara mempunyai tenaga kerja mahir
|
2
|
T3
|
negara mempunyai pemimpin yang berkaliber
|
2
|
T4
|
negara dihormati oleh negara-negara lain
|
2
|
Penutup
|
|
|
K1
|
Kesimpulannya, semua pihak haruslah
bekerjasama antara satu sama lain untuk
|
|
|
melahirkan lebih ramai doktor di Malaysia
supaya tahap kesihatan dapat
|
|
|
ditingkatkan.
|
2
|
K2
|
Kesimpulannya, semua pihak harus bekerjasama
untuk melahirkan lebih ramai
|
|
|
doktor.
|
1
|
(Kesimpulan
lain yang sesuai diterima)
2 (a). Petikan Umum.
(i ). Maksud
·
|
memupuk impian
|
2
|
·
|
memupuk keinginan
|
1
|
·
|
menanam keazaman
|
0
|
(ii). Langkah-langkah
·
pihak sekolah perlu mengambil langkah menggalakkan pelajar menyertai
kelab tersebut seperti mengadakan kempen kesedaran supaya ramai pelajar yang
akan berminat menyertai kelab tersebut
·
menawarkan
hadiah menarik untuk setiap aktiviti atau program yang dijalankan
·
pihak sekolah juga boleh mengadakan pelbagai pertandingan antara sekolah
dalam daerah untuk mencungkil bakat-bakat baru.
(iii). Cadangan isi
·
sentiasa menggalakkan anak-anak menyertai setiap aktiviti atau program
yang diadakan oleh pihak sekolah
·
membelikan anak-anak kelengkapan dan keperluan ketika melaksanakan
aktiviti di sekolah
·
menjadi
penaja aktiviti jika berkemampuan.
(Jawapan
lain yang relevan boleh diterima)
(i). Hilang nilai tradisinya
*
kota itu
dibangunkan dengan kempen yang penuh dengan api prasangka
*
sikap
warganya yang sangat prejudis
*
warga
kota itu dipisahkan oleh banteng-benteng ketaksuban dan kepentingan
diri masing-masing.
(ii). Tindakan-tindakan
*
kerajaan perlu menggiatkan kempen-kempen kesedaran tentang kepentingan perpaduan
kaum
*
pihak sekolah perlu mengadakan bulan atau minggu untuk mengintegrasikan
murid pelbagai kaum dalam satu kumpulan sesi pembelajaran
*
ibu bapa perlu sentiasa memberikan kata-kata nasihat kepada anak-anak
tentang kepentingan perpaduan kaum
(iii). Satu persoalan dalam
petikan cerpen
*
masalah perpaduan
antara kaum dalam
kalangan masyarakat kota.
Contohnya, masyarakat kota
kini sudah tidak sependapat dan harmoni seperti masyarakat dulu.
Satu
persoalan lain daripada keseluruhan cerpen
*
kerapuhan jati diri anak muda menghadapi cabaran modenisasi. Contohnya,
anak muda di kota hidup bebas dalam keseronokan kerana mengikuti arus perubahan
zaman.
Jawapan 3 (a)
(i).
|
keluaran
|
-
|
yang dikeluarkan (dihasilkan), yang
diterbitkan (benda bukan buku,
|
|
|
|
majalah), yang telah lulus
dari maktab / universiti, yang terdidik atau
|
|
|
|
terlatih, lepasan.
|
(ii).
|
mengeluarkan
|
-
|
membawa atau menyebabkan keluar dari sebelah
dalam sesuatu.
|
|
|
|
Contoh, bangunan, bilik, bekas, tubuh ke
sebelah luarnya.
|
(iii).
pengeluaran
|
-
|
perihal mengeluarkan, usaha (proses)
menghasilkan sesuatu.
|
|
(iv).
|
berguna
|
- berfaedah, bermanfaat, mendatangkan faedah
atau manfaat.
|
|
(v).
|
menggunakan
|
- mengambil faedah, memakai, mengerjakan (melakukan)sesuatu
|
|
(vi). penggunaan
|
-
perihal (perbuatan, kegiatan dll), menggunakan sesuatu,
|
||
|
|
|
pemakaian
|
(barang-barang, hasil perusahaan, bahan makanan
dll).
(i).
|
Sebanyak RM 20 000 telah dikutip oleh Sekolah
Kebangsaan Seri
|
|
|
Angsana melalui program Hari Keusahawanan.
|
|
(ii).
|
Semua mangsa yang terperangkap dalam keretapi
itu telah dikeluarkan oleh
|
|
|
Pasukan Bomba dan Penyelamat.
|
|
(iii).
|
Kain itu sudah dilipat oleh ibu petang semalam
walaupun keletihan selepas
|
|
|
balik dari Kuala Terengganu.
|
|
(iv).
|
Permintaan jurulatih untuk menang dalam
pertandingan bola tampar telah
|
|
|
kami tunaikan.
|
|
(v).
|
Surat
kenaikan pangkat telah
disampaikan oleh tuan
pengetua kepada
|
|
|
beberapa orang guru.
|
|
(vi).
|
Murid-murid yang berfikiran kreatif dan
inovatif berjaya dilahirkan oleh
|
|
|
transformasi pendidikan.
|
|
Jawapan 3 (c)
|
|
|
(i).
|
ide
|
- idea
|
|
membimbing
|
- dibimbing
|
(ii).
|
otomotif
|
- automotif
|
|
sasar
|
- sasaran
|
(iii).
|
penambahan
|
- tambahan
|
|
fermasi
|
- farmasi
|
Jawapan 3 (d)
|
|
|
(i).
|
kebanyakan filem-filem
|
- kebanyakan filem
|
|
mendedahkan
|
- memaparkan
|
(ii).
|
mentafsir
|
- mentaksir
|
|
di dalam
|
- dalam
|
(iii).
|
terpesona
|
- terpegun
|
|
panas
|
- bernas
|
Jawapan 3 (e)
(i)
seperti
embun di hujung rumput
(ii)
bagai
pinang dibelah dua
(iii)
masuk
kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak
🤗😁
ReplyDeletethank you
ReplyDelete