Tuesday, August 23, 2016

PENULISAN SPM 2016

KARANGAN RESPONS TERBUKA

    1. Lima soalan dikemukakan dan CALON perlu memilih satu soalan .
  1. Sebanyak 100 markah diperuntukkan untuk karangan Bahagian B.
  2. Anda perlu menjawab soalan ini dalam masa yang dicadangkan iaitu  satu jam setengah / 90 minit.
  3. Panjang karangan anda hendaklah lebih daripada 350 patah perkataan.
  4. Terdapat dua bentuk soalan yang disoal - karangan berformat dan karangan tidak berformat.
  5. Antara jenis karangan berformat ialah :
    • surat rasmi
    • surat tidak rasmi
    • laporan
    • minit mesyuarat
    • berita
    • rencana
    • dialog/wawancara/forum
    • ucapan/syarahan/ceramah/taklimat / pidato / perbahasan
    • ulasan buku/resensi / 
  6. Antara karangan tidak berformat pula ialah :
    • gambaran/keperihalan
    • cereka/imaginasi
    • fakta
    • pendapat/perbincangan
    • bahaskan
    • peribahasa/cogan kata
    • unsur komsas
  7. Terdapat lima dimensi yang diambil kira dalam penyediaan soalan bagi Bahagian B iaitu :
    • diri 
    • keluarga
    • masyarakat/negara
    • antarabangsa
    • kesusasteraan

TEKNIK MENJAWAB

Penulisan karangan
·        Bagi karangan Bahagian B, anda perlu menulis karangan anda melebihi 350 patah perkataan
·        Bagi memastikan karangan anda pada tahap cemerlang, pastikan karangan anda mempunyai tujuh perenggan atau melebihi tiga muka surat.
      Pendahuluan : 70 patah kata
      Isi : 120 patah kata x 5 perenggan = 600 patah kata
      Penutup : 50 patah kata
      Jumlah : 720 patah kata



Prapenulisan: 
Buat analisis soalan : kenal pasti daripada soalan
i. TEMA / ISU : (T)
karangan yang ditanya biasanya dibuat berdasarkan sesuatu tema atau  isu semasa yang berlaku di negara ini
TEMA karangan mungkin berkaitan dengan isu :
- kesihatan
- pendidikan
- alam sekitar
- sains dan teknologi
ii. KEHENDAK SOALAN  (KS)
- kenal pasti perkara yang menjadi dasar soalan / (apa yang soalan mahu)
(JAWAB APA YANG SOALAN MAHU, JANGAN JAWAB APA YANG ANDA TAHU)
- kehendak soalannya mungkin :
  • punca
  • kesan / implikasi
  • langkah / cara atasi
Formula penulisan karangan
PENDAHULUAN ( anggaran 70 patah perkataan )


Pendahuluan = Tema + AH + AC + AA


Penyataan Umum (PU) / Definisi
·        Terdiri daripada satu ayat sahaja.
·        Ditulis berdasarkan tajuk.

Ayat Huraian (AH)
·        Terdiri daripada satu hingga tiga ayat.
·        AH1 : Senario / perkembangan isu yang dibincangkan pada masa ini.
·        AH2 : Faktor / Kepentingan / Kesan kepada individu / keluarga / masyarakat / negara (bergantung kepada dimensi soalan).
·        AH3 : Kesinambungan daripada ayat huraian 2 dan boleh menggunakan formula 5W 1H 1I / MASSBBD (Mengapaa, Apa, Siapa, Sekiranya, Bagaimana, Bila, Di mana)

Ayat Contoh (AC)
·        Anda boleh memberikan satu atau melebihi satu contoh.
·        Pastikan contoh yang diberi sesuai dan relevan dengan keadaan dan bertepatan dengan kehendak soalan.

Ayat Arah (AA)
·        Menyatakan pendirian anda sama ada bersetuju atau tidak dengan soalan secara umum.
·        Perlu menyatakan fokus arahan yang diberikan.
·        Anda boleh menulis dalam bentuk ayat penyata atau ayat tanya bergantung kepada kreativiti anda.

Peringatan :
·        Baca arahan dengan teliti dan gariskan kata kunci dan fokus arahan.
·        Jangan sesekali memasukkan isi dalam perenggan pendahuluan.
·        Tidak perlu menyatakan isi utama dalam ayat arah.

ISI ( anggaran 80 patah perkataan X 5 ISI = 400 patah perkataan )


Isi = AT + AH + AC + AP


Ayat Topik (AT)
·        Terdiri daripada satu ayat sahaja dan mestilah ringkas, padat dan jelas.
·        Ditulis pada permulaan ayat.
·        Menjadi pencetus idea untuk pengembangan ayat seterusnya.

Ayat Huraian (AH)
·        Terdiri daripada satu hingga lima ayat.
·        Dihuraikan secara mendalam menggunakan formula 5W 1H 1I / MASSBBD (Mengapaa, Apa, Siapa, Sekiranya, Bagaimana, Bila, Di mana)
·        Setiap ayat huraian mestilah menunjukkan kesinambungan dengan cara menggunakan penanda wacana yang sesuai.

Ayat Contoh (AC)
·        Anda boleh memberikan sekurang-kurangnya satu contoh.
·        Pastikan contoh yang diberi sesuai dan relevan dengan keadaan dan bertepatan dengan kehendak soalan.
·        Kedudukan AC boleh di mana-mana sahaja tetapi mestilah sebelum AP.

Ayat Penegas (AP)
·        Merupakan ayat kesimpulan kecil bagi setiap isi.
·        AP menegaskan semula AT dengan menggunakan ayat berbeza tetapi masih mengekalkan maksud yang sama dengan AT.

Peringatan :
·        Setiap isi mestilah ditulis dalam satu perenggan sahaja.
·        Tidak boleh menggabungkan 2 isi dalam satu perenggan.
·        Tidak boleh menulis 1 isi dalam beberapa perenggan (dikira sebagai mengulang isi).

PENUTUP ( anggaran 70 patah perkataan )


Penutup  = AK + AC + AH


Ayat Kesimpulan (AK)
·        Terdiri daripada satu hingga dua ayat .
·        Merumuskan keseluruhan karangan.
·        Tidak menyenaraikan isi yang telah ditulis dalam perenggan isi (dikira salah).
·         

Ayat Cadangan (AC)
·        Terdiri daripada satu hingga dua ayat.
·        Memberi cadangan yang relevan dan mengaitkan dimensi dengan fokus arahan yang diberikan.
·        Tidak memerlukan huraian panjang.

Ayat Harapan (AH)
·        Menyatakan harapan sekiranya cadangan yang diberikan dalam AC diguna pakai dalam usaha menangani isu yang dibincangkan.
·        Menggunakan kata hubung agar / supaya / demi untuk menyambungkan AC dengan AC.
·        Kaitkan dengan dasar-dasar negara atau Wawasan 2020.

Peringatan :
·        Jangan memasukkan isi dalam kesimpulan.
·        Perenggan kesimpulan haruslah seimbang dengan perenggan pendahuluan.
·        Mesti memasukkan ayat cadangan dan harapan.

Kelebihan menggunakan formula dalam aktiviti mengarang
1.   Karangan menjadi panjang dan memenuhi arahan soalan.
2.   Murid tidak membuang masa memikirkan perkara yang hendak ditulis.
3.   Hala tuju karangan jelas dan tidak terkeluar tajuk.
4.   Perenggan yang seimbang dan sekata.
5.   Komponen karangan lengkap – ada pendahuluan, perenggan isi yang jelas, dan kesimpulan.

Contoh penulisan menggunakan formula

FOKUS ARAHAN : LANGKAH-LANGKAH MEMARTABATKAN BAHASA MALAYSIA                                    

PENDAHULUAN = PU + AH + AC + AA

'Bahasa jiwa bangsa', itulah frasa yang paling sesuai untuk melambangkan signifikan sesuatu bahasa kepada bangsa-bangsa di Malaysia (PU). Pelbagai polemik telah dibangkitkan sejak akhir-akhir ini bagi membicarakan identiti bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan bagi sebuah rumpun bernama Malaysia (AH). Bahasa Malaysia telah diadaptasikan daripada frasa asal 'Bahasa Melayu' yang disifatkan berjiwa perkauman sekaligus tidak relevan dengan gagasan 1Malaysia (AC). Namun begitu, apakah inisiatif yang perlu diimplementasikan demi memartabatkan bahasa Malaysia dalam kalangan masyarakat? (AA)

(67 patah perkataan)

ISI  = AT + AH + AC + AP

  Langkah pragmatik yang patut diambil termasuklah menggesa semua urusan rasmi di semua jabatan kerajaan diimplimentasikan dalam bahasa ibunda (AT). Mutakhir ini, jabatan-jabatan kerajaan lebih cenderung memilih bahasa Inggeris yang dianggap berdarjat tinggi berbanding bahasa Malaysia untuk digunakan dalam urusan syarikat mereka (AH) tamsilnya dalam mesyuarat yang diadakan (AC). Sifat nafsi yang menggunung dalam jiwa mereka wajar diibaratkan seperti kacang lupakan kulit kerana mereka persis mengenepikan sebuah bahasa yang telah mendewasakan pemikiran mereka. Oleh itu, pihak-pihak ini haruslah menjaga seterusnya memartabatkan bahasa Malaysia supaya tidak hilang ditelan zaman.

(82 patah perkataan)

PENUTUP = AK + AC + AH

  Konklusinya, semua pihak haruslah menggembleng tenaga untuk meledakkan darjat bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi dalam semua urusan harian, selain status utamanya sebagai bahasa kebangsaan (AK). Janganlah kita menjadi manusia yang khusyuk menyelami sungai pemodenan dengan mementingkan bahasa asing sebaliknya menidakkan kebolehan bahasa Malaysia untuk membawa kita ke mata dunia. Pepatah Melayu ada menyebut, “yang kurik itu kendi, yang merah itu saga, yang baik itu budi, yang indah itu bahasa” (AC). Oleh hal yang demikian, marilah kita berpijak di bumi yang nyata dengan menjaga bahasa kebangsaan supaya kekal nirmala dan 'tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas' (AH).

(73 patah perkataan)

Pembahagian masa
·        Masa yang dicadangkan untuk menjawab soalan ini ialah 90 minit.
·        Peruntukkan masa yang saya cadangkan adalah seperti berikut:

Strategi
Masa yang dicadangkan
Membaca dan memahami arahan soalan
5 minit
Menyediakan rangka karangan
10 minit
Mengarang
55 minit
Menyemak
10 minit
Menyemak dan menyusun jawapan
10 minit
Jumlah masa
90 minit


PENILAIAN

Ciri-ciri Karangan Cemerlang
Sesebuah karangan yang cemerlang harus memenuhi kriteria-kriteria yang berikut :
·        Sekurangnya-kurangnya menuis dua ungkapan menarik seperti peribahasa, hadis, cogan kata, kata-kata orang ternama, pantun dan seumpamanya.
·        Sekurang-kurangnya terdapat dua variasi ayat seperti ayat tanya, ayat majuk, ayat aktif, ayat pasif dan seumpamanya.
·        Sekurang-kurangnya terdapat dua kosa kata berdarjat tinggi seperti macapada ini, anjakan paradigma, menggembleng sinergi dan sebagainya.
·        Karangan mesti ditulis berselang sebaris antara perenggan.
·        Lima perenggan isi mesti terdiri daripada isi pokok, huraian, contoh dan penegas.
·        Setiap ayat yang ditulis mesti mempunyai subjek dan predikat yang lengkap.
Tulisan kemas, bersih dan selesa dipandang.

Aspek yang Dinilai
·        Pelbagai jenis kata yang luas dan tepat.
·        Pelbagai ayat majmuk yang gramatis.
·        Laras bahasa sesuai.
·        Kosa kata luas dan tepat.
·        Idea relevan, huraian jelas dan matang, contoh yang sesuai.
·        Pengolahan menarik dan berkesan, pemerengganan sesuai danseimbang.
·        Wacana lengkap, ada kesinambungan idea yang jelas antara perenggan.
·        Unsur bahasa bervariasi.
·        Gaya bahasa menarik dari segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan menarik seperti peribahasa dan sebagainya.

Kelemahan Calon
·        Gagal mengarang mengikut jumlah kata yang dikehendaki.
·        Mampu menulis tujuh perenggan tetapi setiap perenggan tidak seimbang.
·        Calon menggunakan peribahasa yang tidak sesuai.
·        Kosa kata yang digunakan terhad / umum.
·        Memulakan ayat dengan salah – menggunakan itu / ini
·        Idea tidak menunjukkan kematangan calon.
·        Menghuraikan dua isi dalam perenggan yang sama atau satu isi dalam dua perenggan.
·        Calon terlupa menulis ayat penegas/kesimpulan dalam setiap perenggan

No comments:

Post a Comment