KESALAHAN-KESALAHAN
TATABAHASA YANG SERING DILAKUKAN.
BIL
|
KESALAHAN
|
PEMBETULAN
|
1
|
Mini perpustakaan
|
|
2
|
Zila Restoran
|
|
3
|
Pertiwi Klinik
|
|
4
|
Tilam itu dibuat dari getah asli.
|
|
5
|
Sukarmi lebih tinggi dari abangnya.
|
|
6
|
Tinggal di rumah lebih baik dari tinggal di asrama.
|
|
7
|
Sara mendapat markah yang tertinggi sekali / tersungguh
tinggi.
|
|
8
|
Husain ialah peserta yang termuda sekali dalam
pertandingan itu.
|
|
9
|
Sekolah itu telah menjalan berbagai aktiviti semasa
“Minggu Penyayang”.
|
|
10
|
Beribu peniaga tidak membayar cukai pendapatan.
|
|
11
|
Setengah remaja suka membuang masa di pasar raya.
|
|
12
|
Dia kata kepada saya.
|
|
13
|
Jangan lompat.
|
|
14
|
Dia senyum kepada saya.
|
|
15
|
Cili sos
|
|
16
|
Lembu itu mati. la dilanggar lori.
|
|
17
|
Mereka-mereka yang bersalah akan dihukum.
|
|
18
|
Setengah orang tidak suka akan rambutan.
|
|
19
|
Tiap pelajar harus berdisiplin.
|
|
20
|
Kedua orang itu anggota bomba
|
|
21
|
Sudah dua suku jam dia menunggu
|
|
22
|
Harganya dua setengah ringgit.
|
|
23
|
Muthu suka durian.
|
|
24
|
Kami lalu jalan itu supaya cepat sampai.
|
|
25
|
Kita mesti hormat guru
|
|
26
|
Tilam itu dibuat dari getah asli.
|
|
27
|
Suhaini lebih tinggi dari abangnya.
|
|
28
|
Tinggal di rumah lebih baik dari tinggal di asrama.
|
|
29
|
Cerpen itu telah dikarang oleh saya.
|
|
30
|
Latihan itu mesti dibuat oleh kau.
|
|
31
|
merbahaya
|
|
32
|
tauladan
|
|
33
|
keretapi
|
|
34
|
aturcara
|
|
35
|
mendokong
|
|
36
|
mempastikan
|
|
37
|
mengkebumikan
|
|
38
|
menyonteng
|
|
39
|
menyintai
|
|
40
|
mensasarkan
|
|
41
|
kasih-sayang
|
|
42
|
jawatan kuasa
|
|
43
|
keibu-bapaan
|
|
44
|
lebuhraya
|
|
45
|
mempastikan
|
|
46
|
anti-dadah
|
|
47
|
ko-kurikulum
|
|
48
|
perlantikan
|
|
49
|
urusetia
|
|
50
|
perabut
|
|
51
|
pelakun
|
|
52
|
tips
|
|
53
|
Ramadhan
|
|
54
|
hajjah
|
|
55
|
beterbangan
|
|
56
|
jurukur
|
|
57
|
mampan
|
|
58
|
muslimah
|
|
59
|
juru wang
|
|
60
|
Kereta baru ayah telah dicuri orang.
|
|
61
|
Dia baharu tiba dari Kota Bharu.
|
|
62
|
Rumah baru ayah telah dimasuki pencuri.
|
|
63
|
Baharu petang tadi dia meninggal dunia.
|
|
64
|
Baharu-baharu ini cikgu terpilih sebagai salah seorang
pembentang kertas kerja.
|
|
65
|
Baru-barunya buku kepunyaan cikgu
|
|
66
|
mertua
|
|
67
|
guris
|
|
68
|
mustika
|
|
69
|
istirehat
|
|
70
|
merbahaya
|
|
71
|
kerinting
|
|
72
|
serunding
|
|
73
|
pensil
|
|
74
|
kekanda
|
|
75
|
tips
|
|
76
|
sireh
|
|
77
|
selsema
|
|
78
|
agen
|
|
79
|
cincang
|
|
80
|
guris
|
|
68
|
mustika
|
|
69
|
istirehat
|
|
70
|
merbahaya
|
|
71
|
kerinting
|
|
72
|
serunding
|
|
73
|
pensil
|
|
74
|
kekanda
|
|
75
|
tips
|
|
76
|
sireh
|
|
77
|
selsema
|
|
78
|
agen
|
|
79
|
cincang
|
NOTA PENULISAN KARANGAN
Penggunaan Peribahasa
/ Ungkapan / Kosa kataDalam karangan Dimensi Keluarga
1.
Sudah
tentu sesuatu perkara yang berlaku tentu ada sebab-sebab yang mendorongnya
kerana pepohon pokok tidak akan berliuk-liuk jika tidak ditiup angin.
Hakikatnya, pembentukan keperibadian mulia anak-anak bermula daripada institusi
keluarga.
2.
Malangnya,
kebanyakan ibu bapa kini yang terlalu mementingkan kerjaya menyebabkan
anak-anak mereka di rumah berasa tersisih seperti kata peribahasa; anak
kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan
3.
Ibu
bapa merupakan uswah hasanah kepada anak-anak di rumah,
justeru mereka mestilah sentiasa bersikap penyayang dan berbudi pekerti mulia
dan jangan sesekali bersikap seperti ketam mengajar anaknya berjalan
lurus, sedangkan diri sendiri berjalan mengiring.
4.
Anak-anak
yang berfikiran kudus akan sentiasa mencontohi kelakuan ibu
bapa mereka persiskata orang tua-tua bapa borek, anak
rintik sementelahan ibu bapa merupakan tempat luahan isi hati dan
penyimpan rahsia yang paling dipercayai anak-anak.
5.
Lantaran
itu, ibu bapa sewajarnya mengindoktrinasikan pucuk-pucuk hijau dengan
nilai-nilai murni ini bagai menatang minyak yang penuh kerana
anak-anak remaja kini sering melibatkan diri dalam kebejatan sosial dan
budaya hedonisme yang begitu cepat merebak bagai virus
epidemik
6.
Melalui
nasihat dan ajaran yang baik, sudah tentu anak-anak akan tahu cara-cara untukmembezakan antara
intan dengan kaca kerana mereka tahu sesal dahulu
pendapatan, sesal kemudian
tidak berguna lagi.
Memang tidak dapat disangkal lagi bahawa Institusi keluarga merupakan uslub
yang represif dalam membentuk keperibadian anak-anak.
7.
Ibu
bapa mestilah menjalankan obligasi masing-masing dengan tidak
bersikap bagai melepaskan batuk di tangga.
8.
Jikalau
anak-anak kini berjaya membentuk keperibadian yang mulia, sudah tentu mereka
akan menjadi sandaran negara seperti yang terungkap dalam kata-kata mutiara pemuda
harapan bangsa, pemudi tiang negara
9.
Melihat
kepada senario masyarakat kontemporari, ibu bapa lebih cenderung
untuk mengejarmaterialistik dan menjadikan pejabat sebagai rumah
kedua mereka. Sikap ibarat enau dalam belukar melepaskan pucuk
masing-masing ini perlu dikikis segera bagi memastikan para remaja
tidak terlibat dalam kemelut sosial.
10.
Berdasarkan statistik yang
dikeluarkan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, kadar remaja lari dari rumah
meningkat sebanyak 5.7 peratus dari tahun lepas. Sebelum nasi
sudah menjadi bubur, ibu bapa perlu mengutamakan anak-anak mereka
berbanding dengan hal-hal lain.
11.
Bagaimana
acuan bgitulah kuihnya. Aforisme ini mengingatkan ibu bapa agar
bertindak sebagai agen pencorak utama karakter anak-anak
supaya mereka tidak mencetuskancangkaliwang pada hari muka.
Lantaran itu, penerapan pendidikan yang sempurna amat didambakan.
12.
Oleh
itu, dalam kita mengharungi arus modenisasi, sudah tentu anak remaja tidak mahudihimpit dengan
pemikiran yang jumud seperti katak di bawah tempurung.
KOSA KATA: Gariskan perkataan yang tidak anda fahami, dan
kemudian carilah maksudnya
PETIKAN 1:
Pascakemerdekaan
negara Malaysia telah menyaksikan pertumbuhan yang pesat, rancak dan
drastik dalam rencaman bidang perdana dan dominan. Dalam menongkah, meniti dan
menelusuri arus deras modenisasi dan globalisasi yang menerjah negara, negara
kita telah banyak mengalami anjakan paradigma daripada sebauh negara mundur
kepada sebuah negara maju. Pada zaman atom ini, negara kita telah berusaha gigih
bagi lebah menghimpun madu untuk menempa kejayaan serta mendukung, melestarikan
dan merealisasikan visi kudsi Wawasan 2020 agar dapat berdiri sama tinggi,
duduk sama rendah dengan negara atas angin dan gergasi di persada mayapada.
Sebagai seorang rakyat yang cinta akan ibu pertiwi kita, memang tidak dapat
disangkalkan bahawa kita memainkan peranan yang vital, signifikan dan mustahak
dalam proses pembangunan negara. Persoalannya, sanggupkan kita melihat negara
kita terus berada pada takuk lama tanpa berikhtiar dan berikrar untuk
memperkasakan kemajuan negara? Apakah peranan setiap rakyat dalam proses
pembangunan untuk mengemudi negara kita ke arah kecemerlangan, kegemilangan dan
keterbilangan? Jauhari
jua yang mengenal manikam. Tepuk dada tanyalah selera.
PETIKAN 2:
Salah satu cara untuk membendung masalah
sosial dalam kalangan remaja ialah peranan institusi keluarga. Institusi
keluarga merupakan elemen yang rapat dengan remaja. Sehubungan dengan
itu, hubungan yang rapat ibarat isi dengan kuku membolehkan institusi keluarga
mengenali, mengawasi dan menasihati remaja. Selain itu, institusi keluarga
hendaklah mewujudkan suasana harmoni di rumah kerana rumah merupakan asas
kepada kehidupan berkeluarga. Sebarang bentuk pertengkaran hendaklah
dihindarkan sebaliknya ketua keluarga mengambil langkah untuk merancang sesuatu
yang membina kepada ahli keluarganya seperti bersembahyang dan makan bersama.
Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd Fadhillah Kamsah menyatakan institusi
keluarga merupakan entiti penting bagi mengatasi masalah sosial dalam kalangan
remaja. Sejajar dengan itu, remaja sememangnya memerlukan perhatian maka, adalah
penting bagi institusi keluarga untuk memainkan peranan yang utama agar masalah
sosial dalam kalangan remaja dapat dibendung. Oleh itu, memang tidak dinafikan
bahawa peranan institusi keluarga merupakan satu cara bagi membendung kemelut
sosial remaja.
BIL
|
PENGGUNAAN PERIBAHASA DALAM AYAT
|
MAKSUD PERIBAHASA
|
1
|
Sudah tentu sesuatu perkara yang berlaku tentu ada
sebab-sebab yang mendorongnya kerana ..............................................................................................................................................
Hakikatnya, pembentukan keperibadian mulia anak-anak bermula daripada
institusi keluarga
|
|
2
|
Malangnya, kebanyakan ibu bapa kini yang terlalu
mementingkan kerjaya menyebabkan anak-anak mereka di rumah berasa tersisih
seperti kata peribahasa; ....................................................
…………………………………………………………………………………………
|
|
3
|
Ibu bapa merupakan uswah hasanah kepada
anak-anak di rumah, justeru mereka mestilah sentiasa bersikap penyayang dan
berbudi pekerti mulia dan jangan sesekali bersikap...........................................................................................................................................
|
|
4
|
Anak-anak yang berfikiran kudus akan
sentiasa mencontohi kelakuan ibu bapa mereka persis kata
orang tua-tua......................................................................... ,
justeru ibu bapa merupakan tempat luahan isi hati dan penyimpan rahsia yang
paling dipercayai anak-anak.
|
|
5
|
Lantaran itu, ibu bapa sewajarnya mengindoktrinasikan pucuk-pucuk
hijau dengan nilai-nilai murni ini........................................................................................... kerana
anak-anak remaja kini sering melibatkan diri dalamkebejatan sosial dan
budaya hedonisme yang begitu cepat merebak bagai ...............................................................
|
|
6
|
Melalui nasihat dan ajaran yang
baik, sudah tentu anak-anak akan tahu cara-cara untuk membezakan.......................................................................... kerana
mereka tahu bahawa
........................................................................
.......................................... Lantaran itu, memang tidak
dapat disangkal lagi bahawa Institusi keluarga merupakan uslub
yang represif dalam membentuk keperibadian anak-anak.
|
|
7
|
Ibu bapa mestilah menjalankan obligasi masing-masing
dengan tidak bersikap .........................
………………………………………………………………
|
|
8
|
Jikalau anak-anak kini berjaya membentuk
keperibadian yang mulia, sudah tentu mereka akan menjadi sandaran negara
seperti yang terungkap dalam kata-kata mutiara ............................
.......................................................
|
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteGood... Cikgu, post banyak lagilah..
Delete