NOTA DAN LATIHAN
Apabila
menukarkan bentuk cakap ajuk kepada cakap pindah, perkara berikut perlu diubah
atau diberi perhatian.
Cakap
Ajuk
|
|
||
saya,
aku, hamba
beta
kami,
kita
anda,
awak, kamu, engkau
dia
beliau
mereka
ini
itu
sini
begini
demikian
ini
sekarang
malam
tadi
semalam
hari
ini
esok
|
|
|
1. Kenal pasti
jenis-jenis ayat berikut. Tentukan sama ada ayat tersebut ialah ayat penyata,
ayat tanya, ayat perintah atau ayat seruan.
(i) Murid yang
miskin itu sudah diberi biasiswa.
(ii) Sudahkah
awak membaca novel tulisan A. Samad Said itu ?
(iii) Jamaliah
baru sahaja melapor diri untuk bertugas di sekolah ini tadi.
(iv) Wah, awak
kelihatan sungguh ceria sejak akhir-akhir ini!
(v) Jangan
memuji saya berlebih-lebihan.
(vi) Syabas,
teruskan usaha murni awak!
2. Tukar ayat
bersusunan biasa di bawah kepada ayat bersusunan songsang tanpa mengubah maksud
asalnya.
(i) Pelajar
yang cacat penglihatan itu gigih sungguh.
(ii) Ibunya
masih belum pulang dari pejabat .
(iii)
Murid-murid kelas tadika itu berkejar-kejaran di padang sekolah.
(iv) Dia
menulis rencana itu di bilik bacaan.
(v) Semua umat
Islam wajib bertawakal kepada Allah.
3. Tulis semula
ayat-ayat di bawah supaya menjadi enam ayat tunggal tanpa mengubah maksud asal
ayat-ayat tersebut.
Kita berasa
terkilan apabila melihat kemasukan warga asing ke negara ini yang semakin
bertambah walaupun kerajaan sudah mengambil tindakan yang sewajarnya. Hal ini
berpunca daripada sikap tidak bertanggungjawab sebilangan kecil rakyat kita
sendiri kerana mereka bukan sahaja telah memberikan peluang pekerjaan kepada
warga asing, malah menyeludupkan warga asing masuk ke negara ini.
[6 markah]
4. Tukar
ayat-ayat pasif di bawah ke bentuk ayat aktif tanpa mengubah maksud asal
ayat-ayat tersebut.
(i) Kampung itu
dilanda banjir besar.
(ii) Harta
benda mereka yang hanyut tidak dapat diselamatkan oleh orang kampung.
(iii) Perahu
kami gunakan untuk memindahkan mangsa banjir.
(iv) Mangsa
banjir turut dibantu berpindah ke tempat yang selamat oleh orang ramai.
(v) Bantuan
wang ihsan untuk meringankan beban kesusahan yang dialami oleh
mangsa banjir
disalurkan oleh kerajaan.
(vi) Bekalan makanan
dan keperluan harian untuk mangsa banjir tersebut turut
disumbangkan
oleh sektor swasta .
LATIHAN MELENGKAPKAN PERIBAHASA
|
PERIBAHASA
|
MAKSUD
|
|
Sudah dapat gading bertuah,
|
|
|
Sepandai-pandai tupai melompat
|
|
|
Laut mana tak berombak
|
|
|
Gajah sama gajah berjuang
|
|
|
Kerbau dipegang pada talinya
|
|
|
Kalau asal benih yang baik
|
|
|
Calak-calak ganti asah
|
|
|
Bila kucing tidak bergigi
|
|
|
Alang-alang menyeluk pekasam
|
|
|
Cakap berdegar-degar
|
|
|
Masuk kandang kambing mengembek,
|
|
|
Sepuluh jong masuk
|
|
|
Pelanduk selalu melupakan jerat
|
|
|
Bagai enau dalam belukar
|
|
|
|
|
Latihan
peribahasa 2013 – latihan peribahasa setara (sinonim)
Seekor kerbau membawa lumpur habis semuanya terpalit
|
|
Api padam punting masih berasap
|
|
Hati gajah sama dilapah, hati nyamuk sama dicecah
|
|
Lain padang lain belalang, lain orang lain ragam
|
|
Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi
|
|
Bagai isi dengan kuku
|
|
Pengayuh saying dibasahkan, sampan tidak akan sampai ke seberang
|
|
Air dicencang tak akan putus
|
|
Genggam bara api, biar sampai menjadi arang
|
|
Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang
|
|
Hujan jatuh ke pasir
|
|
Menangguk di air keruh
|
|
Burung terbang dipipis kan lada
|
|
Bagai pinang dibelah dua
|
|
Lembu dogol jangan dibalun
|
|
Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit
|
|
LATIHAN KARANGAN SPM 2013
1.
Kesihatan
dari segi fizikal, mental, rohani dan emosi amat penting dalam kehidupan
remaja.
Berdasarkan
pernyataan di atas, huraikan amalan-amalan remaja yang sihat.
2.
Tuliskan
satu karangan tentang peranan negara-negara di dunia ini dalam
memulihara tempat-tempat bersejarah.
memulihara tempat-tempat bersejarah.
3.
Masalah jerebu merupakan fenomena cuaca yang dialami
oleh negara kita saban tahun. Fenomena ini seolah-olah termaktub dalam
takwim ramalan cuaca negara kerana acap kali melanda negara.
Bincangkan punca-punca berlakunya masalah jerebu dan kesan-kesannya .
Bincangkan punca-punca berlakunya masalah jerebu dan kesan-kesannya .
4.
Kemahiran
menguasai pelbagai bahasa sangat penting untuk memudahkan komunikasi antara
satu sama lain. Huraikan
5.
Anda
digalakkan untuk menyertai pertubuhan sukarela. Jelaskan kebaikan menyertai
pertubuhan sukarela itu.
RUMUSAN
KATA
KUNCI
|
PADANAN
|
KATA
KUNCI
|
PADANAN
|
Peranan
|
|
harapan
|
|
Sebab
|
|
Ciri-ciri
|
|
Cara
|
|
masalah
|
|
Kesan
|
|
cabaran
|
|
Kebaikan
|
|
persediaan
|
|
Keburukan
|
|
formula
|
|
Kekangan
|
|
panduan
|
|
kerenah
|
|
Peranan
|
|
syor
|
|
potensi
|
|
natijah
|
|
|
|
CADANGAN AGIHAN MASA MENJAWAB SOALAN
No.
|
Bentuk
|
Markah
|
Masa
|
1
|
Rumusan
|
30
|
35 minit
|
2
|
Pemahaman Prosa
Moden
|
30
|
35 minit
|
3(a)
|
Pemahaman klasik
|
20
|
25 minit
|
3(b)
|
Pemahaman sajak
|
20
|
25 minit
|
4
|
Tatabahasa
|
20
|
25 minit
|
4 soalan dijawab
|
|
100
|
120 minit
|
Bagi soalan pemahaman klasik:
(a) jika calon sukar untuk memahami petikan walaupun telah berkali-kali mencba,
cubalah
mengagak berdasarkan penggunaan dan kesesuaian konteks ayat. Gariskan isi
penting
untuk memudahkan pemahaman.
(b) gunakan bahasa
Melayu moden.
(c) jangan terpengaruh dengan struktur ayat bahasa klasik
yang biasanya panjang dan berbelit-belit.
(d) perkataan `hatta’, `arakian’ dan sebagainya boleh digugurkan
kerana ia hanya penyedap ayat.
(e) tukarkan ayat pasif yang banyak digunakan dalam teks
klasik kepada struktur bahasa Melayu moden (ayat aktif) Contoh: Oleh baginda
diceterakan (salah) Baginda menceritakan….. (betul)
(f) unsur perulangan yang banyak terdaat dalam teks klasik
perlu diabaikan dan penggunaan bahasa songsang diperbetulkan.
Bagi soalan sajak:
(a) Aspek paling
penting ialah pemahaman pelajar terhadap sajak yang diberi.
(b) hayati sajak dan kesan penanda penting dalam sajak
seperti tema, dan simbol/perlambangan.
Kelemahan & cadangan:
(a) jawapan mesti
lengkap/isi cukup dan ayat tidak tegantung. Banyakkan latihan.
(b) tulisan mudah untuk dibaca.
(c) jangan tulis jawapan dalam bentuk poin/nombor kerana akan
menjejaskan markah.
(d) pastikan setiap jawapan ditulis nombor soalan.
(e) jawab ikut urutan khususnya bagi soalan-soalan pecahan
supaya nampak lebih sistematik.
(f) setiap kesalahan bahasa akan ditolak ½ markah mengikut
pertimbangan pemeriksa.
(g) cadangan masa : 35 minit (soalan 2), 25 minit (soalan 3a
atau 3b)
RAMALAN KOMSAS
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
No comments:
Post a Comment