Monday, May 14, 2012

SKEMA JAWAPAN



PANDUAN PEMARKAHAN - B.MELAYU 1103/2
Soalan 1
Markah penuh 30:
1.      Isi        - 20 markah
2.      Bahasa - 10 markah
(a)    Isi – 20 markah
(b)   Panduan mengira perkataan
               Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan
·         Nama khas
·         Perkataan berulang
·         Penggunaan kata sendi di dan ke
·         Angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
·         Gelaran
·         Peribahasa
·         Kata ganda
(c)    Kira dan tandakan jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja sebelum diperiksa
(d)   Periksa jawapan calon setakat 120 perkataan sahaja. Yang selebihnya tidak perlu diperiksa.
(e)    Beri markah bagi setiap isi yang tepat dan lengkap sahaja.
(f)    Pemberian markah:

Pendahuluan
2

Isi Tesurat
12

Isi Tersirat
4

Kesimpulan
2

JUMLAH
20


Isi
20

Bahasa
10

JUMLAH
30


·         Bahasa  baik / cemerlang =  separuh markah isi  + 1
·         Bahasa Biasa = Separuh markah isi
·         Bahasa Lemah (ada kelemahan) =   separuh markah isi  - 1
·         Jika disalin bulat-bulat perkataan demi perkataan, ayat demi ayat walaupun jumlah perkataan kurang daripada 120 patah perkataan, berikan 0 markah.
·         Jika rumusan kurang daripada 120 patah perkataan, markah tidak dipotong.






SKEMA PEMARKAHAN

SKEMA PEMARKAHAN 
Rumusan
Pendahuluan / Pengenalan [ 2 markah ]
Petikan membincangkan kelebihan /kepentingan /faedah /manfaat/ minum susu kepada kanak-kanak dan orang / golongan dewasa.

Petikan membincangkan kelebihan /kepentingan /faedah /manfaat/ minum susu.

Petikan membincangkan kebaikan minum susu.

2m


1m

0m



Isi Tersurat (4 hingga 12 markah)
Markah
S1
mengelakkan penyakit seperti osteoporosis yang menyebabkan tulang reput
2m
S2
susu ibu adalah pakej makanan yang lengkap, bersih dan berkhasiat selain mengandungi banyak nutrien yang diperlukan oleh badan terutama bayi
2m
S3
Kanak-kanak yang sedang membesar perlu minum susu untuk menjadikan mereka lebih aktif

2m
S4
Susu kaya dengan kalsium yang penting untuk pembentukan tulang yang kuat.
2m
S5
Protein dan pelbagai vitamin yang terkandung di dalam susu pula membantu pembesaran dan pembentukan otot-otot.
2m
S6
susu amat penting dalam proses pertumbuhan kanak-kanak
2m
S7
Bagi golongan wanita, susu penting untuk mengelakkan kehilangan kepadatan tulang
2m
S8
Susu yang kaya dengan kalsium penting untuk pembentukan gigi yang sihat
2m
S9
Pengambilan susu yang berterusan dapat mengekalkan kesihatan
2m






Isi Tersirat (4 hingga 12 markah)
Markah
T1
Media massa menyiarkan  iklan berkaitan khasiat minum susu
2m
T2
Kerajaan mengadakan kempen galakan minum susu
2m
T3
Kementerian Pelajaran memberikan susu percuma di sekolah-sekolah
2m
T4
Kementerian Hal Ehwal Pengguna mengurangkan harga jualan susu di pasaran
2m
T5
Pihak NGO mengadakan promosi besar-besaran di tempat awam seperti di pasar raya
2m
T6
Ibu bapa menyediakan susu sebagai sajian sarapan pagi
2m
T7
Ibu bapa menunjukkan teladan kepada anak-anak dengan minum susu setiap hari
2m
T8
Sekolah mengadakan ceramah tentang kepentingan minum susu
2m
T9
Media massa menyiarkan artikel atau rencana tentang kebaikan minum susu
2m
Kesimpulan

Kesimpulannya, masyarakat harus sedar akan kebaikan minum susu agar masyarakat yang sihat dapat dilahirkan
Kesimpulannya,  masyarakat harus sedar akan kebaikan minum susu                     
2m

1m

Pemahaman
Petikan Umum
i.                    Maksud rangkai kata  dipelbagaikan mengikut citarasa

-           bermacam-macam / beraneka/ menurut keinginan / kehendak                  [2 markah]                                                            

-          dipelbagaikan menurut keinginan / kehendak                                             [1 markah]

-          dipelbagaikan mengikut citarasa                                                                 [0 markah]





ii.                  Alasan-alasan

P1- tidak gemar akan rasanya
P2- tidak suka akan baunya
P3- minum susu hanya untuk bayi

                                                                                                               ( 2 isi cukup )
                                                                                                [Maksimum 3 markah]

iii.    Berikan kesan-kesan terhadap bayi sekiranya aspek penyediaan susu yang betul tidak 
        dititikberatkan.


P1 – Bayi akan mengalami sakit perut / muntah-muntah / cirit-birit / keracunan makanan

P2 -  Bayi akan berasa tidak selesa dan kerap menangis

P3 -  Bayi akan mengalami kembung perut

P4 -  Bayi akan menolak apabila diberi susu oleh ibunya

                                                                                                (3 isi cukup)
                                                                                             [Maksimum 4 markah]
Soalan 2
Markah penuh 35 markah dibahagikan kepada:
Soalan 2(a) : 9 markah
Soalan 2(b) : 9 markah
Soalan 2(c) : 8 markah
Soalan 2(d) : 9 markah

Perhatian bagi soalan 2(a) hingga Soalan (2d)
            1.   Jawapan hendaklah menggunakan ayat sendiri.
            2.   Jawapan hendaklah dalam ayat yang lengkap/sempurna.
            3.   Jika disalin bulat-bulat daripada teks dan jawapan itu betul, berikan 
                     separuh (50%) daripada markah yang diperuntukkan sahaja.

Panduan Pemarkahan Soalan Pemahaman
            1.   Soalan 2 markah:       
DESKRIPSI
MARKAH
-   Jawapan tepat mengikut konteks/isi cukup dan ayat gramatis
2
-   Jawapan kurang tepat/isi tidak cukup   
1
-   Jawapan tidak tepat/ salah
0

            2.  Soalan 3 markah:
DESKRIPSI
MARKAH
-    Isi cukup dan lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat gramatis
3
-    Isi cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
-     Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat gramatis
2
-   Isi kurang lengkap dan ayat kurang gramatis
1
-   Isi tidak betul/tidak relevan dengan tugasan tetapi ayat gramatis
0

            3.   Soalan 4 markah
DESKRIPSI
MARKAH
       -    Isi cukup dan lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat gramatis
4
       -    Isi cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
3
       -    Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat masih gramatis     
2
       -    Isi kurang lengkap/kurang relevan dan ayat kurang gramatis
1
       -    Isi tidak betul/tidak relevan dengan tugasan tetapi ayat gramatis
0


SKEMA JAWAPAN SOALAN 2(b) CERPEN PAHLAWAN BUNTUNG

(i)                 Sebab-sebab mengapa Pak Husain diberi gelaran ‘pahlawan’ kerana :
-     Pak Husain telah menguburkan mayat-mayat tentera dan orang mati secara beramai
      ramai.
-    Pak Husain berjaya menyelamatkan orang kampung kerana ketika tentera Jepun mahu
      mencari orang-orang kampung, Pak Husain menyatakan semua penduduk telah
      pindah/ lari dan ini menyebabkan Jepun tidak turun ke pengkalan untuk mencari
      orang kampung.
-     Pak Husain berjaya melarikan diri daripada tentera Jepun dengan menyeberangi
      sungai   ke Tuk Lukup dan  berjalan kaki ke Sungai Gali. .                      [ 2 markah]
                                                                                                                   2 isi cukup                                                                                                                                                            
(ii)       Pada pendapat saya,  usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk menghargai jasa-jasa
            pahlawan seperti Pak Husain ialah :
-    kerajaan  menamakan/ mengabadikan nama Pak Husain pada  jalan/ sekolah/
     bangunan dan sebagainya   
-    kerajaan boleh memberikan pingat sebagai menghargai jasa Pak Husain
-    kerajaan boleh menghadiahkan rumah/ tanah/ wang kepada Pak Husain dan keluarga
-    kerajaan boleh membukukan kisah-kisah perjuangan Pak Husain untuk tatapan
     generasi akan datang.                                                                                  [ 3 markah]
                                                                                                                                       2 isi cukup                                                                                                                                                            

(iii)      Jelaskan satu perwatakan Pak Husain yang terdapat dalam petikan di atas ialah:
-   Pak Husain seorang yang berani. Contohnya, Pak Husain berani melarikan diri
    daripada tentera Jepun dengan memberikan alasan membuang air besar.
-   Pak Husain seorang yang bijak . Contohnya, Pak Husain berjaya menyelamatkan
     penduduk kampung apabila memberitahu tentera Jepun semua penduduk kampung
     telah berpindah.                                                                                           [ 2 markah]
                                                                                                 pilih mana-mana 1 isi

           Satu perwatakan Pak Husain yang lain daripada keseluruhan cerpen yang tidak
           terdapat  dalam petikan ialah :
            -     Pak Husain seorang yang suka membantu. Contohnya, Pak Husain membantu
                  penduduk kampung berpindah dari Kampung Pulau Pak Amat ke Kampung Dal
                  apabila tentera Jepun menyerang kampung tersebut.
            -    Pak Husain seorang yang mempunyai semangat patriotism/ cinta akan tanah air.
                 Contohnya, Pak Husain sanggup menggunakan tongkat untuk menghadiri temasya
                 Hari Kemerdekaan Negara di sebuah kota kerana cinta akan tanah air.
                                                                                                                [ 2 markah]
                                                                                                 pilih mana-mana 1 isi

SKEMA JAWAPAN SOALAN 2(c) PROSA KLASIK HIKAYAT KHOJA MAIMUN
 (i)       Maksud aku melihat barang kelakuanmu ialah :
                     -  saya menyaksikan/ memerhatikan semua tingkah laku awak  .       [ 2 markah]


(ii)         Nyatakan anugerah atau pemberian Raja Tabristan terhadap Taif sebagai menghargai
              jasanya   ialah :
            -        Raja Tabristan menghadiahkan sebuah negeri kepada Taif.
            -        menghadiahkan harta yang terlalu banyak kepada Taif.
            -        dianugerahkan kerajaan kepadanya selama-lamanya
             -       raja mengakui Taif sebagai saudaranya. .                                            [ 3 markah]                                             
                                                                                                                                    2 isi cukup                                                                                                                                                            

iii)        Jika saya Taif,  usaha yang saya lakukan untuk membalas jasa Raja Tabristan
            kepada saya ialah :
-          saya akan sentiasa melindungi Raja Tabristan daripada sebarang ancaman.
-          saya akan menumpahkan taat setia terhadap Raja Tabristan.
-     saya akan terus berkhidmat kepada Raja Tabristan hingga akhir hayat saya.
                                                                                                                 [ 3 markah]                                             
      
                                                                                                          2 isi cukup                                                                                                                                                                                                

SKEMA JAWAPAN SOALAN 2(d) SAJAK DI PERPUSTAKAAN


(i)         Suasana di perpustakaan dalam rangkap pertama sajak di atas ialah :

       -          suasana begitu dingin dan sejuk.
      -           keadaan agak hening/ sepi /senyap
                                                                                                                  [2 markah]
(ii)        Pada pendapat saya , usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk memupuk minat membaca dalam kalangan pelajar sekolah ialah :
            -           pihak sekolah perlu mengadakan kempen membaca secara berterusan
                        di sekolah.
            -           PSS (pusat sumber sekolah) mengadakan Program Nilam.
            -           pihak sekolah mengadakan pertandingan-pertandingan seperti
                        pertandingan menulis esei, pertandingan pidato, pertandingan menulis
                        ulasan buku dalam kalangan pelajar sekolah
            -           ibu bapa menyediakan bahan-bahan bacaan di rumah seperti surat
                        khabar untuk menggalakkan anak-anak membaca di rumah
                                                                                                                                   [3 markah]
                                                                                                                                   2 isi cukup
(iii)       Dua persoalan yang terdapat dalam sajak di atas  ialah :
-           Persoalan tentang keselesaan ruang dan suasana yang menarik di
             perpustakaan. Suasana ini amat penting untuk menambah minat
             seseorang ke perpustakaan.
-           Persoalan tentang perpustakaan menjadi gedung ilmu. Banyak bahan
             rujukan dan bahan bacaan di perpustakaan untuk menimba ilmu.
-           Persoalan tentang keluasan ilmu. Ilmu itu sangat luas dan tidak mampu
             untuk dihitung serta mencakupi pelbagai khazanah peradaban
             manusia.          

                                                                                                            [4 markah]
                                                                                                                       2 isi cukup

Soalan 3: Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa 
[30 markah]
(a)   Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan anda faham akan maksud dan penggunaannya.  Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan serta menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.

(i)  barangan : benda/perkhidmatan yang dijualbelikan.
(ii)               sambungan : tambahan (untuk memanjangkan sesuatu), lanjutan (perbualan, cerita dan 
               lain-lain)
(iii)             kenangan :  apa yang dikenangkan/yang timbul (terbayang) dalam ingatan
(iv)             hubungan :  sambungan/rangkaian, hasil berhubung, kaitan pertalian/sangkut paut
(v)               saingan  :  tandingan/ lawan
(vi)             kekangan :  halangan/sekatan
[6 markah]
(b)   Pisahkan ayat-ayat di bawah, supaya menjadi enam ayat sahaja tanpa mengubah maksud dan struktur asalnya.

1.      Setiap orang wajar melalui pendidikan formal di sekolah
2.      Setiap orang wajar mendapat pendidikan  di institusi pendidikan tinggi  
3.      Pendidikan membantu seseorang itu menjadi insan yang matang.
4.      Pendidikan membantu seseorang menjadi insan yang berbudi pekerti .
5.      Setiap pelajar tidak harus mensia-siakan peluang sebagai pelajar
6.      Setiap pelajar tidak harus membelakangkan  peluang  sebagai pelajar.

 [6 markah]
 (c)     Tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan     penggunaan  imbuhan.   
          1.kadangkala – kadang kala
          2. siling - syiling
          3. kretif - kreatif
          4.berhabis-habiskan- berhabis-habisan
          5. pengalihan - peralihan
          6. berisi - pengisi

         [6 markah]


(a)                Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan  satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau  istilah dan satu  kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin petikan itu semula.

(i)                  Dua setengah jam -  dua jam setengah 
             bergegar-gegar.- bergerak-gerak

(ii)               Ketiga-tiga orang peserta-peserta – ketiga-tiga orang peserta
            pemerhatian - rawatan

(iii)              Suka membaca – suka akan membaca
 menaikkan – menambah


      [6 markah]

(e)  Kemukakan satu peribahasa bagi setiap pernyataan .

(i)         Belakang parang kalau diasah lagikan tajam.
(ii)       Yang dikejar tak dapat yang dikendung berciciran.
                 (iii)  Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing                                              [6 markah]


Soalan 4 (Novel)

Panduan pemarkahan bagi Soalan 4.
(a) i)     Jawapan berdasarkan sebuah novel yang dipelajari
     ii)    Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat yang lengkap.
    iii)    Beri 2 markah bagi setiap peristiwa  dan huraian
    iv)    Beri 1 markah bagi peristiwa tanpa huraian
     v)    Beri 0 markah bagi huraian tanpa peristiwa   
    vi)   Markah isi maksimum 4 markah
   vii)   Markah bahasa maksimum 3 markah
  viii)   Markah bahasa diberi secara impression
                Baik          :  3 markah
                Sederhana :   2 markah
                Lemah       :  1 markah
  ix)   Jika calon menjawab dan markah isi 0, beri 1 markah untuk bahasa
   x)  Jika calon tidak menjawab, beri 0 markah                    
   [Maksimum : 7 markah]

(b)  i)    Jawapan berdasarkan  dua buah novel yang dipelajari
      ii)     Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat yang lengkap
     iii)    Beri 3 markah bagi setiap pernyataan dan huraian/contoh
     iv)    Beri 1  markah bagi setiap pernyataan  tanpa huraian
     v)     Markah isi maksimum 6 markah
   vii)     Markah bahasa maksimum 2 markah
   viii)   Markah bahasa diberi secara impression
              Baik      : 2 markah
              Lemah  : 1 markah

   vii)    Jika calon menjawab dan markah isi 0, beri 1 markah untuk bahasa
   viii)   Jika calon tidak menjawab 0 markah                                                                                                           
                                                                                                               
                                                                                        [Maksimum : 8 markah]
















   4a)    Peristiwa yang menarik dalam novel
            Berdasarkan novel Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd. Hanafiah

  1. Peristiwa Azfa Hanani ditawarkan oleh Abang Mazran dan Kak
Finaz untuk menyamar sebagai Tengku Murni.
            Peristiwa ini menarik kerana Azfa Hanani tidak perlu risau lagi memikirkan             kepayahannya  untuk meneruskan pelajaran dan dalam masa yang samaAbang             Mazran berjanji untuk membantu mengubati   Zuraini, anak pak longnya yang             lumpuh.                                                                   
     2     Peristiwa Datin Maziah menghalau Azfa Hanani dari rumahnya
            selepas identiti sebenarnya terbongkar.
            Peristiwa ini menarik kerana telah dapat membongkar rahsia tentang Datuk             Tengku Makmur  yang bertanggungjawab menyebabkan kedua-dua ibu bapa             Azfa Hanani meninggal dunia dalam kemalangan.                                                                     
       
      3.   Peristiwa Azfa Hanani menolak pelawaan Iskandar untuk
membonceng motosikal berkuasa tingginya.
            Peristiwa ini menarik kerana Azfa Hanani merupakan seorang  gadis yang tahu             menjaga   maruah dirinya, tambahan pula dia tidak mengenali Iskandar.                    

      4.   Peristiwa Azfa Hanani bertengkar dengan Abang Muzaffar yang             melarangnya  berkawan dengan Ekran.
            Peristiwa ini menarik kerana tanpa memikirkan kedudukan Tengku Muzaffar,             Azfa Hanani berani bertengkar dengannya semata- mata ingin menegakkan             kebenaran.                                                                  
  1. Peristiwa Azfa Hanani membaca diari Tengku Murni kerana ingin
mencari nama yang telah terpadam yang mempunyai hubungan
dengan Tengku Murni.
            Peristiwa ini menarik kerana menunjukkan kebijaksanaan Azfa Hanani             merungkai misteri orang yang menghalang hubungan Ekran dengan Tengku             Murni..                                                                                               
  1. Peristiwa Azfa Hanani menerima pelawaan menggantikan Ellina
untuk menjadi pengerusi Forum Remaja.
            Peristiwa ini menarik kerana melalui program ForumRemaja ini telah dapat             menonjolkan bakat Azfa Hanani sebagai merupakan seorang pelajar yang             berbakat dan petah berbicara.
       7. Menolak tawaran Laili untuk menjadi pengacara malam Bakat             Sumbangsih.
            Peristiwa ini menarik kerana  Azfa Hanani pandai menilai kawan yang baik             atau tidak.                                                                        
  1. Peristiwa Kunjungan Datin Maziah ke rumah pak long.
            Peristiwa ini menarik kerana Azfa Hanani tidak menyimpan dendam terhadap             Datuk Tengku Makmur yang menyebabkan kematian ibu bapanya dan Datin             Maziah yang menampar muka dan menghinanya malah dia memaafkan             mereka berdua.
  1. Peristiwa Azfa Hanani yang terpaksa berulang-alik ke sekolah
dengan menaiki bas sejauh 30 kilometer sehari.
            Peristiwa ini menarik kerana Azfa Hanani seorang pelajar yang gigih dan             tabah  menuntut  ilmu.                                                                                                                      
  1. Peristiwa Azfa Hanani pergi melihat Ekran berniaga menjual burger
berhampiran Plaza Cahaya.
            Peristiwa ini menarik kerana Ekran merupakan contoh anak muda yang
            berdikari dalam kehidupannya. Selain memperoleh pengalaman, penjualan             burger ini ini juga dapat  menambah pendapatan sampingan kepadanya.                                                            
                                                                    
(a) Peristiwa paling menarik dalam novel
     Berdasarkan novel Kembara Amira  karya Amer Hmzah L. Kadir

  1. Peristiwa Amira tergelincir di Air Terjun Angin lalu hanyut dibawa
arus sungai yang deras dan diselamatkan oleh Itai.
            Peristiwa ini menarik kerana menunjukkan kebaikan  orang asli suku
            Semai  menyelamatkan seorang gadis seperti Amira.                                                         
  1. Peristiwa Itai mengetahui Tau bapanya
            Peristiwa ini menarik kerana  Itai menganggap Tau bapa saudaranya
            tetapi sebenarnya Tau ialah bapa kandungnya sendiri.
  1. Peristiwa Amira memberi seketul emas kepada Jacinta
            Peristiwa ini menarik kerana memaparkan semangat setia kawan Amira 
            yang ingin menggembirakan sahabatnya.              
  1. Peristiwa Jidin menjaga Samantha setelah bapanya Ridley dan
ibunya Brenda terkorban dalam nahas kapal terbang.
            Peristiwa ini menarik kerana ketabahan Jidin yang sanggup memelihara             Samantha walaupun  mendapat tentangan daripada kaumnya.                                                              
  1. Peristiwa Tau mengaku bahawa makhluk berbulu itu ialah
dirinya yang sebenar.                                                         
            Peristiwa ini menarik kerana pembaca akhirnya tahu siapa sebenarnya             makhluk misteri yang ditakuti oleh masyarakat di Bukit Mat Raya.                                                          
  1. Peristiwa Malique ingin terus tinggal di dalam hutan dan enggan mengikuti ibunya Jennifer.
            Peristiwa ini menarik kerana Malique ingin bersama Itai, adik kandungnya
            dan Tau bapanya sanggup meninggalkan kemewahan untuk tinggal di
            dalam hutan tersebut.          
  1. Peristiwa Amira memulangkan ketulan emas yang diberi oleh Itai.
            Peristiwa ini menarik kerana Amira jujur dan ikhlas. Dia telah memulang-
            kan seketul emas yang diambil dari sungai kepada  Ludin kerana dia tidak             mahu kepercayaan penduduk kampung terhadap Itai tercalar dan 
            seterusnya menyebabkan Itai hilang  kelayakan sebagai pengganti ketua             kampung.                                                         
8.      Peristiwa Amira menemui mobile disk di lantai gua.
            Peristiwa ini menarik kerana dapat membongkar misteri kehilangan
            Malique dan penemuan mobile disk ini dapat membantu memberitahu
            mereka di mana Malique berada.  
  1. Profesor Zaidah tetap meneruskan kajian arkeologi walaupun
ditentang Dr. Zawawi selepas Profesor Zaidah kemalangan.                          
            Peristiwa ini menarik kerana memperlihatkan ketegasan Profesor Zaidah             dengan pendiriannya dan sikapnya yang tidak mudah putus asa.                                                             
                                                                                                                                                                                                                 
(b) Persoalan kasih sayang
     Berdasarkan novel Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd. Hanafiah

1.      Kasih sayang anak terhadap bapa saudara
            Contohnya: Azfa Hanani sangat sayang akan pak long dan mak long yang
            telah banyak  berjasa memeliharanya setelah ibu bapanya meninggal
            dalam kemalangan jalan raya.      
2.      Kasih sayang anak terhadap ibu
            Contohnya, Tengku Mazran sanggup meminta bantuan Azfa Hanani             menyamar sebagai Tengku Murni untuk meringankan kesedihan ibunya.
3.      Kasih sayang ibu terhadap anak
            Contohnya, Datin Maziah sanggup membeli sebuah jip baru untuk Tengku             Murni sempena hari jadinya.
4.      Kasih sayang antara sahabat
            Contohnya, Azfa Hanani sanggup menyertai forum remaja untuk             menggantikan Ellina yang sibuk membuat persiapan untuk Hari Sumbangsih.                                   
5.      Kasih sayang abang dengan adik
            Contohnya, Abang Muzaffar  meminta Azfa Hanani menghadiahkan
            bacaan Al-Quran untuk adiknya Tengku Murni yang telah meninggal
            dunia.
6.      Kasih sayang antara saudara
            Contohnya, Azfa Hanani sanggup berkorban menerima tawaran
            menyamar sebagai Tengku Murni kerana Abang Mazran berjanji untuk             mengubati penyakit sepupunya Zuraini yang  lumpuh.
                                                                                                                                                    
(b) Persoalan kasih sayang
      Berdasarkan novel Kembara Amira  karya Amer Hmzah L. Kadir

1.      Kasih sayang bapa kepada anak

            Contohnya, Tau sanggup melarikan Malique dan menyembunyikannya
            di dalam bilik sempit  di Gunung Gua Gajah  kerana dia amat merindui
            anaknya Malique (Sabi) yang telah terpisah sejak kecil dilarikan oleh
            isterinya.
   
2.      Kasih sayang anak terhadap ibu
            Contohnya: Amira sanggup menolak cadangan ibunya untuk bercuti di
            rumah neneknya, semata-mata dia ingin menghabiskan cuti persekolahan             bersama-sama ibunya di tapak arkeologi di Bukit Mat Raya.  
                                                                      
3.      Kasih sayang ibu terhadap anak
            Contohnya: Profesor Zaidah sentiasa mengambil berat keperluan dan
            kebajikan anaknya walaupun sibuk dengan pekerjaannya.   
                                  
4.      Kasih sayang antara sahabat
            Contohnya: Amira sanggup menghadapi pelbagai cabaran di dalam hutan             untuk mencari kawannya Malique yang hilang.                                                                 

5.      Kasih sayang bapa saudara  kepada anak saudara
            Contohnya:  Ludin sanggup memelihara anak saudaranya Itai kerana Tau             mengasingkan diri.

6.      Kasih sayang adik-beradik
     Contohnya,Tau sanggup mengambil Ipah sebagai isteri agar Ludin
     mempunyai peluang untuk menjadi ketua kampung.

                                                                                                       
SKEMA JAWAPAN TAMAT

                                                                                                                        
                                                                                           




No comments:

Post a Comment