PANDUAN PEMARKAHAN - B.MELAYU 1103/2
Soalan 1
Markah
penuh 30:
1. Isi - 20 markah
2. Bahasa - 10 markah
(a) Isi – 20
markah
(b) Panduan
mengira perkataan
Perkataan yang dikira sebagai
satu perkataan
·
Nama khas
·
Perkataan berulang
·
Penggunaan kata sendi di dan ke
·
Angka yang ditulis dengan nombor atau
perkataan
·
Gelaran
·
Peribahasa
·
Kata ganda
(c) Kira dan
tandakan jawapan calon setakat 120 patah perkataan sahaja sebelum diperiksa
(d) Periksa
jawapan calon setakat 120 perkataan sahaja. Yang selebihnya tidak perlu diperiksa.
(e) Beri
markah bagi setiap isi yang tepat dan lengkap sahaja.
(f) Pemberian
markah:
Pendahuluan
|
2
|
|
Isi Tesurat
|
12
|
|
Isi Tersirat
|
4
|
|
Kesimpulan
|
2
|
|
JUMLAH
|
20
|
|
Isi
|
20
|
|
Bahasa
|
10
|
|
JUMLAH
|
30
|
|
·
Bahasa
baik / cemerlang =
separuh markah isi + 1
·
Bahasa Biasa =
Separuh markah isi
·
Bahasa Lemah (ada kelemahan) = separuh markah isi - 1
·
Jika disalin bulat-bulat perkataan demi
perkataan, ayat demi ayat walaupun jumlah perkataan kurang daripada 120 patah
perkataan, berikan 0 markah.
·
Jika rumusan kurang daripada 120 patah
perkataan, markah tidak dipotong.
SKEMA
PEMARKAHAN
SKEMA
PEMARKAHAN
Rumusan
|
||
Pendahuluan /
Pengenalan
[ 2 markah ]
Petikan membincangkan kelebihan /kepentingan /faedah /manfaat/ minum susu kepada kanak-kanak dan
orang / golongan dewasa.
Petikan membincangkan kelebihan /kepentingan /faedah /manfaat/ minum susu.
Petikan membincangkan kebaikan minum susu.
|
2m
1m
0m
|
|
|
|
|
Isi
Tersurat (4 hingga 12 markah)
|
Markah
|
|
S1
|
mengelakkan
penyakit seperti osteoporosis yang menyebabkan tulang reput
|
2m
|
S2
|
susu ibu adalah pakej makanan yang
lengkap, bersih dan berkhasiat selain mengandungi banyak nutrien yang
diperlukan oleh badan terutama bayi
|
2m
|
S3
|
Kanak-kanak yang sedang membesar perlu
minum susu untuk menjadikan mereka lebih aktif
|
2m
|
S4
|
Susu kaya dengan kalsium yang penting untuk
pembentukan tulang yang kuat.
|
2m
|
S5
|
Protein
dan pelbagai vitamin yang terkandung di dalam susu pula membantu pembesaran dan pembentukan otot-otot.
|
2m
|
S6
|
susu
amat penting dalam proses pertumbuhan kanak-kanak
|
2m
|
S7
|
Bagi
golongan wanita, susu penting untuk mengelakkan kehilangan kepadatan tulang
|
2m
|
S8
|
Susu yang kaya dengan kalsium penting
untuk pembentukan gigi yang sihat
|
2m
|
S9
|
Pengambilan
susu yang berterusan dapat mengekalkan kesihatan
|
2m
|
|
|
|
|
|
|
Isi
Tersirat (4 hingga 12 markah)
|
Markah
|
|
T1
|
Media massa
menyiarkan iklan berkaitan khasiat
minum susu
|
2m
|
T2
|
Kerajaan
mengadakan kempen galakan minum susu
|
2m
|
T3
|
Kementerian
Pelajaran memberikan susu percuma di sekolah-sekolah
|
2m
|
T4
|
Kementerian
Hal Ehwal Pengguna mengurangkan harga jualan susu di pasaran
|
2m
|
T5
|
Pihak NGO
mengadakan promosi besar-besaran di tempat awam seperti di pasar raya
|
2m
|
T6
|
Ibu bapa
menyediakan susu sebagai sajian sarapan pagi
|
2m
|
T7
|
Ibu bapa
menunjukkan teladan kepada anak-anak dengan minum susu setiap hari
|
2m
|
T8
|
Sekolah
mengadakan ceramah tentang kepentingan minum susu
|
2m
|
T9
|
Media massa menyiarkan artikel atau rencana tentang kebaikan minum
susu
|
2m
|
Kesimpulan
|
|
|
Kesimpulannya,
masyarakat harus sedar akan kebaikan minum susu agar masyarakat yang sihat
dapat dilahirkan
Kesimpulannya, masyarakat harus sedar akan kebaikan minum
susu
|
2m
1m
|
Pemahaman
Petikan
Umum
|
|
i.
Maksud
rangkai kata dipelbagaikan mengikut citarasa
-
bermacam-macam / beraneka/ menurut keinginan
/ kehendak [2 markah]
-
dipelbagaikan menurut keinginan /
kehendak [1 markah]
-
dipelbagaikan mengikut citarasa [0
markah]
|
|
ii.
Alasan-alasan
P1- tidak gemar akan rasanya
P2- tidak suka akan baunya
P3- minum susu hanya untuk bayi
( 2 isi cukup )
[Maksimum 3 markah]
|
|
iii. Berikan
kesan-kesan terhadap bayi sekiranya aspek penyediaan susu yang betul
tidak
dititikberatkan.
P1 – Bayi akan mengalami sakit perut / muntah-muntah / cirit-birit /
keracunan makanan
P2 - Bayi akan berasa tidak
selesa dan kerap menangis
P3 - Bayi akan mengalami
kembung perut
P4 - Bayi akan menolak apabila
diberi susu oleh ibunya
(3 isi cukup)
[Maksimum
4 markah]
|
Soalan 2
Markah penuh 35 markah dibahagikan kepada:
Soalan 2(a) : 9 markah
Soalan 2(b) : 9 markah
Soalan 2(c) : 8 markah
Soalan 2(d) : 9 markah
Perhatian bagi
soalan 2(a) hingga Soalan (2d)
1.
Jawapan hendaklah menggunakan ayat sendiri.
2.
Jawapan hendaklah dalam ayat yang lengkap/sempurna.
3.
Jika disalin bulat-bulat daripada teks dan jawapan itu betul,
berikan
separuh (50%) daripada
markah yang diperuntukkan sahaja.
Panduan
Pemarkahan Soalan Pemahaman
1. Soalan 2 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
- Jawapan tepat mengikut konteks/isi cukup
dan ayat gramatis
|
2
|
- Jawapan kurang tepat/isi tidak cukup
|
1
|
- Jawapan tidak tepat/ salah
|
0
|
2.
Soalan 3 markah:
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-
Isi cukup dan lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat gramatis
|
3
|
-
Isi cukup dan lengkap/relevan tetapi
ayat kurang gramatis
- Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat
gramatis
|
2
|
- Isi kurang lengkap dan ayat kurang
gramatis
|
1
|
- Isi tidak betul/tidak relevan dengan
tugasan tetapi ayat gramatis
|
0
|
3.
Soalan 4 markah
DESKRIPSI
|
MARKAH
|
-
Isi cukup dan lengkap/relevan dengan tugasan dan ayat gramatis
|
4
|
-
Isi cukup dan lengkap/relevan tetapi ayat kurang gramatis
|
3
|
-
Isi tidak cukup/kurang lengkap tetapi ayat masih gramatis
|
2
|
-
Isi kurang lengkap/kurang relevan dan ayat kurang gramatis
|
1
|
-
Isi tidak betul/tidak relevan dengan tugasan tetapi ayat gramatis
|
0
|
SKEMA
JAWAPAN SOALAN 2(b) CERPEN PAHLAWAN BUNTUNG
(i)
Sebab-sebab
mengapa Pak Husain diberi gelaran ‘pahlawan’ kerana :
- Pak Husain
telah menguburkan mayat-mayat tentera dan orang mati secara beramai
ramai.
- Pak Husain
berjaya menyelamatkan orang kampung kerana ketika tentera Jepun mahu
mencari orang-orang kampung, Pak Husain
menyatakan semua penduduk telah
pindah/
lari dan ini menyebabkan Jepun tidak turun ke pengkalan untuk mencari
orang kampung.
- Pak Husain berjaya melarikan diri daripada
tentera Jepun dengan menyeberangi
sungai
ke Tuk Lukup dan berjalan kaki ke
Sungai Gali. . [ 2 markah]
2
isi cukup
(ii) Pada pendapat saya, usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk
menghargai jasa-jasa
pahlawan seperti Pak Husain ialah :
- kerajaan menamakan/ mengabadikan nama Pak Husain
pada jalan/ sekolah/
bangunan dan
sebagainya
- kerajaan boleh memberikan pingat sebagai
menghargai jasa Pak Husain
- kerajaan
boleh menghadiahkan rumah/ tanah/ wang kepada Pak Husain dan keluarga
- kerajaan boleh membukukan kisah-kisah perjuangan
Pak Husain untuk tatapan
generasi akan datang.
[ 3 markah]
2 isi cukup
(iii) Jelaskan satu perwatakan Pak Husain yang
terdapat dalam petikan di atas ialah:
- Pak Husain
seorang yang berani. Contohnya, Pak Husain berani melarikan diri
daripada
tentera Jepun dengan memberikan alasan membuang air besar.
- Pak Husain
seorang yang bijak . Contohnya, Pak Husain berjaya menyelamatkan
penduduk
kampung apabila memberitahu tentera Jepun semua penduduk kampung
telah
berpindah.
[ 2 markah]
pilih mana-mana 1 isi
Satu perwatakan Pak Husain yang lain
daripada keseluruhan cerpen yang tidak
terdapat dalam petikan ialah :
-
Pak Husain seorang yang suka membantu. Contohnya, Pak Husain membantu
penduduk kampung berpindah
dari Kampung Pulau Pak Amat ke Kampung Dal
apabila tentera Jepun
menyerang kampung tersebut.
-
Pak Husain seorang yang mempunyai semangat patriotism/ cinta akan tanah
air.
Contohnya, Pak Husain sanggup
menggunakan tongkat untuk menghadiri temasya
Hari Kemerdekaan Negara di
sebuah kota kerana cinta akan tanah air.
[ 2 markah]
pilih mana-mana 1 isi
SKEMA JAWAPAN
SOALAN 2(c) PROSA KLASIK HIKAYAT KHOJA MAIMUN
(i) Maksud aku melihat barang kelakuanmu ialah
:
- saya menyaksikan/ memerhatikan semua tingkah laku awak .
[ 2 markah]
(ii) Nyatakan anugerah atau pemberian Raja
Tabristan terhadap Taif sebagai menghargai
jasanya ialah :
-
Raja Tabristan menghadiahkan
sebuah negeri kepada Taif.
- menghadiahkan harta yang terlalu banyak
kepada Taif.
- dianugerahkan kerajaan kepadanya
selama-lamanya
- raja mengakui Taif sebagai saudaranya.
.
[ 3 markah]
2 isi cukup
iii) Jika
saya Taif, usaha yang saya lakukan untuk
membalas jasa Raja Tabristan
kepada saya ialah :
-
saya akan
sentiasa melindungi Raja Tabristan daripada sebarang ancaman.
-
saya akan
menumpahkan taat setia terhadap Raja Tabristan.
- saya akan
terus berkhidmat kepada Raja Tabristan hingga akhir hayat saya.
[ 3 markah]
2 isi cukup
SKEMA JAWAPAN
SOALAN 2(d) SAJAK DI PERPUSTAKAAN
(i) Suasana di perpustakaan dalam rangkap
pertama sajak di atas ialah :
- suasana begitu dingin dan sejuk.
- keadaan agak hening/ sepi /senyap
[2
markah]
(ii) Pada pendapat saya , usaha-usaha yang
boleh dilakukan untuk memupuk minat membaca dalam kalangan pelajar sekolah
ialah :
- pihak sekolah perlu mengadakan kempen
membaca secara berterusan
di sekolah.
- PSS (pusat sumber sekolah) mengadakan
Program Nilam.
- pihak sekolah mengadakan
pertandingan-pertandingan seperti
pertandingan menulis esei, pertandingan pidato, pertandingan menulis
ulasan buku dalam kalangan pelajar sekolah
- ibu bapa menyediakan bahan-bahan
bacaan di rumah seperti surat
khabar untuk menggalakkan anak-anak membaca di rumah
[3 markah]
2 isi cukup
(iii) Dua persoalan yang terdapat dalam sajak di atas ialah :
- Persoalan tentang keselesaan ruang dan suasana yang menarik di
perpustakaan. Suasana ini amat penting untuk menambah minat
seseorang ke perpustakaan.
- Persoalan
tentang perpustakaan menjadi gedung ilmu. Banyak bahan
rujukan dan bahan bacaan di perpustakaan untuk menimba ilmu.
- Persoalan
tentang keluasan ilmu. Ilmu itu sangat luas dan tidak mampu
untuk dihitung serta mencakupi pelbagai khazanah peradaban
manusia.
[4 markah]
2 isi cukup
Soalan 3: Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
[30
markah]
(a) Tulis satu
ayat bagi setiap perkataan di
bawah supaya jelas menunjukkan anda faham akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan,
menukarkan imbuhan serta menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama
khas.
(i) barangan : benda/perkhidmatan yang
dijualbelikan.
(ii)
sambungan : tambahan (untuk memanjangkan
sesuatu), lanjutan (perbualan, cerita dan
lain-lain)
(iii)
kenangan : apa yang dikenangkan/yang timbul (terbayang)
dalam ingatan
(iv)
hubungan : sambungan/rangkaian, hasil berhubung, kaitan
pertalian/sangkut paut
(v)
saingan
: tandingan/ lawan
(vi)
kekangan : halangan/sekatan
[6
markah]
(b) Pisahkan ayat-ayat di bawah, supaya
menjadi enam ayat sahaja tanpa mengubah maksud dan
struktur asalnya.
1. Setiap
orang wajar melalui pendidikan formal di sekolah
2. Setiap
orang wajar mendapat pendidikan di
institusi pendidikan tinggi
3. Pendidikan
membantu seseorang itu menjadi insan yang matang.
4. Pendidikan
membantu seseorang menjadi insan yang berbudi pekerti .
5. Setiap
pelajar tidak harus mensia-siakan peluang sebagai pelajar
6. Setiap
pelajar tidak harus membelakangkan
peluang sebagai pelajar.
[6 markah]
(c) Tiga kesalahan ejaan dan tiga
kesalahan penggunaan imbuhan.
1.kadangkala
– kadang kala
2. siling - syiling
3. kretif - kreatif
4.berhabis-habiskan- berhabis-habisan
5. pengalihan - peralihan
6. berisi - pengisi
[6 markah]
(a)
Dalam setiap
ayat di bawah, terdapat satu kesalahan
penggunaan kata atau istilah dan satu
kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan
betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu
menyalin petikan itu semula.
(i)
Dua setengah jam - dua jam setengah
bergegar-gegar.- bergerak-gerak
(ii)
Ketiga-tiga
orang peserta-peserta – ketiga-tiga orang peserta
pemerhatian - rawatan
(iii)
Suka membaca – suka akan membaca
menaikkan – menambah
[6 markah]
(e)
Kemukakan satu peribahasa bagi setiap
pernyataan .
(i)
Belakang parang kalau diasah lagikan tajam.
(ii)
Yang dikejar tak dapat yang dikendung
berciciran.
(iii)
Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing [6
markah]
Soalan 4 (Novel)
Panduan pemarkahan bagi Soalan 4.
(a) i) Jawapan
berdasarkan sebuah novel yang dipelajari
ii) Jawapan
hendaklah dalam ayat-ayat yang lengkap.
iii) Beri
2 markah bagi setiap peristiwa dan
huraian
iv) Beri
1 markah bagi peristiwa tanpa huraian
v)
Beri 0 markah bagi huraian
tanpa peristiwa
vi)
Markah isi maksimum 4 markah
vii)
Markah bahasa maksimum 3 markah
viii)
Markah bahasa diberi secara impression
Baik :
3 markah
Sederhana : 2 markah
Lemah :
1 markah
ix)
Jika calon menjawab dan markah isi 0, beri 1 markah untuk bahasa
x)
Jika calon tidak menjawab, beri 0 markah
[Maksimum
: 7 markah]
(b) i) Jawapan berdasarkan dua buah novel yang dipelajari
ii) Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat yang
lengkap
iii)
Beri 3 markah bagi setiap pernyataan dan huraian/contoh
iv)
Beri 1 markah bagi setiap
pernyataan tanpa huraian
v)
Markah isi maksimum 6 markah
vii)
Markah bahasa maksimum 2 markah
viii)
Markah bahasa diberi secara impression
Baik : 2 markah
Lemah : 1 markah
vii)
Jika calon menjawab dan markah isi 0, beri 1 markah untuk bahasa
viii)
Jika calon tidak menjawab 0 markah
[Maksimum
: 8 markah]
|
|
|
|
No comments:
Post a Comment