RUMUSAN
PANDUAN ASAS
PENGENALAN
1. Soalan
berkaitan rumusan akan diajukan dalam Kertas 2 Bahasa Melayu, Soalan 1.
2. Kertas
ini membawa 30 markah.
MENGANALISIS
SOALAN
1. Baca
arahan dengan teliti untuk mengetahui kehendak soalan dan mengetahui
kepanjangan rumusan yang perlu ditulis.
2. Kehendak
soalan diketahui menerusi kata kunci soalan dan skop rumusan yang dinyatakan
dalam arahan.
3. Kata
kunci dan skoop rumusan terletak pada rangkaian kata-kata pertama dalam soalan
yang diberikan. Biasanya kata kunci adalah seperti berikut :
a. …
buat satu rumusan tentang faedah-faedah…
b. …
buat satu rumusan tentang kesan-kesan…
c. …
buat satu rumusan tentang masalah-masalah…
4. Kemudian
gariskan kata kunci untuk memudahkan calon mengingati apa yang dikehendaki oleh
soalan.
5. Selepas
itu calon digalakkan membaca petikan secara sepintas lalu selama lima minit
untuk mengetahui kandungan petikan secara kasar sahaja.
MENULIS
PENDAHULUAN
1. Pendahuluan
rumusan ditulis dalam sebaris ayat sahaja.
2. Tuliskan
keseluruhan kata kunci dan tambah lagi isi sampingan yang terdapat dalam teks.
Contoh : Petikan membincangkan faktor-faktor penghalang kemajuan sektor
pertanian di Malaysia dan cara-cara mengatasinya.
3. Kata
kunci untuk pendahuluan terbahagi kepada empat jenis iaitu :
a. Kesan,
faedah, kepentingan
b. Faktor,
punca
c. Langkah-langkah,
usaha-usaha
d. Masalah,
halangan, kekangan
4. Setiap
jenis kata kunci boleh dianggap sama. Ini bermakna isi sampingan mesti daripada
jenis yang berlainan.
5. Keseluruhan
pendahuluan sekitar 15 patah perkataan.
MENULIS ISI
TERSURAT
- Isi tersurat ialah isi yang terdapat daripada teks seperti yang diminta menerusi arahan soalan.
- Biasanya isi tersurat di dalam teks tidak kurang daripada 10.
- Calon perlu mendapatkan sekurang-kurangnya dua isi.
- Calon akan kehilangan markah isi jika menggunakan perkataan cadangan / saranan seperti patut, mesti, perlu, boleh, atau harus (bagi rumusan meminta faktor dan kesan)
- Keseluruhan isi tersurat ditulis sekitar 70 patah perkataan.
MENULIS ISI
TERSIRAT
- Calon mencari isi yang kedua sama seperti arahan soalan.
- Calon perlu memperoleh sekurang-kurang dua isi tersirat.
- Calon perlu mereka sendiri isi tersebut.
- Keseluruhan isi tersurat dan isi tersirat sebanyak lapan isi.
- Keseluruhan isi tersirat ditulis kira-kira 20 patah perkataan.
MENULIS KESIMPULAN
- Kesimpulan sesuatu rumusan merangkumi pendapat, pandangan atau cadangan tentang apa yang diperkatakan dalam petikan.
- Setelah member
pendapat/saranan/pandangan, ayat mesti disokong dengan kata-kata sebab, agar atau supaya.
Contoh : Kesimpulannya, kerajaan
dan orang ramai hendaklah bekerjasama menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh
sektor pertanian dapat ditingkatkan.
- Keselurahannya bahagian
kesimpulan ditulis sekitar 15 patah perkataan.
PEMARKAHAN
- Rumusan membawa 30 markah; 20 isi dan 10 bahasa.
- Markah bahasa biasanya separuh daripada markah isi.
- Jika calon menyalin bulat-bulat perkataan demi perkataan, walaupun perkataannya kurang daripada 120 patah perkataan, berikan 0 markah.
- Jika bahasa agak baik, tambah 1 markah dan jika bahasa tidak baik, tolak 1 markah.
- Rumusan yang kurang 120 patah perkataan, markah tidak ditolak.
- Jika menulis melebihi 120 patah perkataan, rumusan akan dinilai sehingga 120 patah perkataan sahaja. Jangan melebihi jumlah yang ditetapkan.
PANDUAN MENGIRA
PERKATAAN
- Perkataan yang dikira sebagai satu perkataan :
- Nama khas
- Perkataan berulang
- Penggunaan kata depan di dan ke
- Tarikh
- Angka yang ditulis dengan nombor atau perkataan
- Gelaran
KESIMPULAN
- Perlu bijak menjimatkan perkataan seperti orang ramai (masyarakat), di negara ini (di Malaysia) dan mengambil berat (prihatin).
- Calon perlu menulis pada satu helai kertas jawapan sahaja dan jangan disatukan dengan jawapan soalan yang lain untuk memudahkan pemeriksa.
- Perlu membaca teks sekurang-kurangnya dua kali.
- Perlu mencari sebanyak mungkin isi tersurat dan kemudian memikirkan isi tersirat berdasarkan isi tersurat.
- Menggunakan bahasa yang baik dan gramatis.
- Menulis dalam empat perenggan;
- Pendahuluan
- Isi tersurat
- Isi tersirat
- Penutup
JADUAL PEMARKAHAN RUMUSAN
|
||||||
BAHAGIAN
|
MARKAH
|
MARKAH
|
||||
Pendahuluan
|
|
2
|
||||
Isi Tersurat
|
4
|
6
|
8
|
10
|
12
|
16
|
Isi Tersirat
|
12
|
10
|
8
|
6
|
4
|
|
Penutup
|
|
2
|
||||
JUMLAH
|
Maksimum
|
20
|
BAHASA
|
|||
PERINGKAT
|
MARKAH ISI
|
MARKAH BAHASA
|
HURAIAN BAHASA
|
BAIK
|
18-20
15-17
|
09-10
07-09
|
Kesinambungan isi begitu baik.
Struktur ayat/tatabahasa baik.
Kosa kata yang luas.
Tanda baca/ejaan betul.
|
SEDERHANA
|
12-14
08-11
|
06-07
04-06
|
Kesinambungan isi masih lagi baik.
Struktur ayat/tatabahasa masih baik.
Tanda baca/ejaan juga memuaskan.
|
LEMAH
|
1-7
|
01-04
|
Pada keseluruhannya serba kekurangan.
|
CONTOH KERANGKA RUMUSAN
Baca
petikan di bawah dengan teliti kemudian tulis satu rumusan tentang punca-punca
berlakunya kebakaran. Panjang rumusan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah
perkataan.
Api semasa kecil menjadi kawan, bila besar menjadi
lawan merupakan peribahasa Melayu yang cuba mengingatkan kita semua agar
berhati-hati semasa menggunakan api dalam kehidupan seharian. Api telah marak
sememangnya amat sukar dikawal dan boleh menyebabkan kehilangan harta benda,
wang dan nyawa.
Mengikut statistik, antara faktor utama yang
menyebabkan kebakaran ialah kecuaian. Pengguna yang cuai, khususnya semasa
menggunakan api di dapur memungkinkan berlakunya kebakaran. Kadangkala pengguna
terlupa mematikan dapur semasa menjerang air atau memanaskan lauk lalu
menyebabkan cerek atau periuk kehabisan air dan menyebabkan haba yang
keterlaluan dan akan membakar cerek dan periuk itu sendiri. Api yang terus
marak dan ganas itu mula menyambar tong gas dan dawai elektrik sehingga
mengakibatkan kebakaran rumah atau bangunan.
Jika di kelab malam atau disko, kejadian litar pintas
menjadi faktor berlakunya kebakaran. Peralatan elektrik yang dihidupkan begitu
lama setiap hari akan menyebabkan peralatan tersebut menjadi terlalu panas dan
mengakibatkan kebakaran yang tidak diundang. Penggunaan ubat nyamuk secara
tidak selamat juga boleh menyebabkan kebakaran. Hal ini mungkin berlaku
sekiranya ubat nyamuk yang dipasang terjatuh ke atas tilam, permaidani dan
sebagainya.
Menurut statistik pihak bomba dan penyelamat, kebakaran
yang berpunca daripada elektrik adalah yang paling tinggi, iaitu sebanyak 574
kes, diikuti dengan ubat nyamuk, lilin, dan pelita, iaitu sebanyak 474 kes, dan
reaksi spontan semasa menggunakan api melibatkan 395 kes. Bencana alam seperti
petir dan kilat juga menyumbangkan kepada berlakunya kebakaran, tetapi jumlah
kesnya adalah sedikit. Namun begitu, faktor sikap manusia yang kelam-kabut
ketika melihat kebakaran baharu bermula juga menyebabkan kebakaran berlaku
sedangkan api yang masih belum marak itu sebenarnya boleh dipadamkan. Oleh itu,
alat pemadam api yang disimpan di rumah, di pejabat dan sebagainya perlu
digunakan untuk memadamkan api yang masih belum marak itu.
Sebenarnya, pelbagai kaedah memadamkan api yang masih
kecil dapat kita lakukan sendiri. Yang penting kita tidak mudah panic dan
jangan hanya menjadi penonton apabila melihat sesuatu kebakaran yang berlaku,
sebaliknya bertindaklah sepantas mungkin untuk mengawal api itu daripada terus
merebak. Jika kita semua prihatin dan tahu akan tanggungjawab kita semasa
menggunakan api dalam kehidupan sudah tentu Kementerian Perumahan dan Kerajaan
Tempatan tidak perlu memperuntukkan RM2 juta setahun bagi menjayakan Kempen
Mencegah Kebakaran yang diadakan di seluruh Negara mulai Januari 2003.
(Diubahsuai
daripada “Api: Kawan Jadi Lawan” dalam rencana pengguna,
Dewan Masyarakat, Mac 2003)
Kerangka rumusan
Pendahuluan
Petikan
membincangkan fokus soalan dan
fokus soalan lain. [satu ayat
sahaja – 2 markah]
Isi Tersurat
Antara fokus soalan nya ialah S1 dan
S2 . Malah, S3
dan S4 juga merupakan fokus soalan. Tambahan pula, S5 dan
S6 merupakan antara fokus soalan. [Tiga ayat sahaja –
6 isi tersurat x 2 markah = 12 markah]
Isi Tersirat
Selain
itu, T1 dan
T2 menjadi fokus
soalan . [2 isi tersirat x 2 markah = 4 markah]
Kesimpulan
Kesimpulannya,
cadangan (agar / supaya / demi
/ untuk) kesan cadangan .
[satu ayat sahaja – 2 markah]
ASSALAMUALAIKUM..MOHON KONGSI BERSAMA ANAK - ANAK PELAJAR..TERIMA KASIH
ReplyDelete